Positiva besked för Ericsson

Foto: Jad Sherif
SPORTBLADET

Marcus Ericssons jakt på formen fortsätter.
Och nu tycks den vara på väg.
– Det var en riktigt positiv dag.

Under den tredje testdagen i Barcelona fick han återigen förtroendet och Ericsson körde mer än 125 varv, det var det bara en förare som slog under onsdagen.
– Det var en dag utan problem, jag bokförde 126 varv och det är enormt viktigt att vi kan jobba oss igenom det program vi har planerat utan att det blir några problem, säger han.
– Vi testade flera olika gummiblandningar och det var intressant att jämföra dem när vi körde både kortare och längre stinter. Det var ett intensivt program och vi lärde oss massor. Nu har vi massor av data som vi ska analysera så att vi kan lära känna bilen ännu bättre.
Flitigast var Ferraris Sebastian Vettel som körde 139 varv, en tävlingsdistans i Barcelona är 66 varv.

Ferrari mot toppen?

Vettels snabbaste tid 1:19.952 var 0,274 sekunder långsammare än Valtteri Bottas som var snabbast av alla (1.19,795).

Skillnaden var att Vettel körde med de mjuka däcken, Bottas med de ultrammjuka. Ferrari har konsekvent undvikit de två mjukaste gummiblandningarna hittills under testet.
– Två dagar är inte tillräckligt, man vill ju alltid ha mer. Det är ju därför vi testar. Man ska få en känsla för bilen och den här känns väldigt annorlunda jämfört med fjolårets bil. Det gör däcken också, säger Sebastian Vettel.
– Samtidigt är bilarna snabbare och snabbare är alltid bättre. Alla förare tycker att det är roligare att köra när bilarna är snabbare. Jag tycker att det påminner lite mer om F1 som det var för tio år sedan.

Inga problem

Ferrari hade en tung säsong för ett år sedan och vill mer än gärna tillbaka högst upp på prispallen. Vettel är nu inne på det sista året på sitt kontrakt och eftersom han inte har vunnit sedan hösten 2015 vill han också nå resultat.
– Jag har haft två dagar i bilen. Jag har två till nästa vecka. Vi försöker att koncentrera oss på vårt eget jobb och inte titta på vad andra gör, men det är klart att man ser vilka tider de kör vi. Vi kan för vår del säga att bilen fungerar, säger han.
– Vi har inte haft några problem med tillförlitligheten och det är det viktigaste. När det gäller performance så kan vi inte säga någonting än. De är för mycket arbete kvar.
Totalt återstår fem testdagar innan det är dags för säsongspremiär i Australien. I morgon avslutas det första testet i Barcelona, sedan återupptas det på tisdag igen.

Mer om F1-testerna läser du i F1-bloggen.

ARTIKELN HANDLAR OM