Nya OS-kläderna som sågas direkt

Kritik i Finland – bara tio procent positiva

Foto: Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva (TT)
SPORTBLADET

USA och Kanada presenterade sina hockeytröjor och möttes av svidande kritik.

Samtidigt visade Finland upp sin OS-kollektion – som sågades av folket.

Bara tio procent av Ilta-Sanomats läsare gillade kläderna.

OS i Pyeongchang närmar sig med stormsteg.

Om 100 dagar tänds elden – och redan nu börjar de deltagande länderna presentera sina officiella kläder inför mästerskapet.

På onsdagsförmiddagen kallade Finlands olympiska kommitté till pressträff för att presentera sin nya klädkollektion. Längdskidåkaren Ristomatti Hakola, 26, och backhopparen Julia Kykkänen, 23, ställde sig längst fram i ledet och visade stolt upp sina mönstrade, blåvita outfits – och dess tillhörande mössor.

”Leder till debatt”

Snyggt eller fult?

Den frågade ställde tidningen Ilta-Sanomat till sina läsare – och hela 60 procent svarade att de ogillar de nya kläderna.

Bara 10 procent svarade att de gillar kläderna, resten hade ingen uppfattning.

Kollektionen är framtagen tillsammans med Luha Sports Wear Company och chefen för företaget, Juha Luhtanen, är medveten om att kläderna kommer leda till debatt.

– Finländare är vana vid simpel design. Det här är något helt annat. Det här är modern design och det lär definitivt leda till debatt, säger Luhtanen.

Senare på eftermiddagen och kvällen gav sig Ilta-Sanomat ut på stan för att fråga det finska folket om kläderna. Även då var reaktionerna negativa.

Kritik mot hockeytröjorna

Senare på onsdagen presenterade USA:s och Kanadas hockeylandslag sina nya matchtröjor och även där möttes man av kritik.

Framförallt var det många som hade åsikter om det nya lönnlövet (loggan) på Kanadas tröja, men även mönstret på ärmarna ifrågasätts.

Så tävlar längdskidåkarna fram tills OS 00:25