Här är säsongens farligaste bana

SPORTBLADET

26 bilar körde av under första träningen

Foto: Vy över Valencias F1-bana.

Hur gör man för att lära känna en F1-bana man aldrig kört – och inte får testa?

– Min polare körde banan med videokamera i framsätet, säger Fernando Alonso.

I eftermiddag är det premiär för Europas GP i Valencia, en helt ny stadsbana som anses vara säsongens farligaste. Den avgörs i den hamn som byggdes inför segeltävlingen Americas Cup 2007 och bland annat kör bilarna över en trång, 105 meter lång bro.

”Kunde inte göra något”

På vissa ställen finns det rejält med plats om man kör av, på andra ligger betongväggen farligt nära. På tre ställen når bilarna hastigheter på ungefär 300 km/timme och vid den första träningen var det 26 (!) bilar som snurrade eller körde av.

– Det gick blixtsnabbt. Jag kunde inte göra någonting, förklarade Nico Rosberg, Williams, som körde av i 180 km/timmen, till Bild.

– Hamnar du bara knappt utanför din ideallinje kör du rätt in i muren, banan är enormt smutsig, säger Sebastian Vettel, Toro Rosso.

– Den sista delen av banan är verkligen speciell. Där finns det två passager där man måste lyckas med allt för att inte smälla.

Tränat i simulatorer

Den enda tävling som körts på banan är ett F3-lopp i slutet av juli och ingen av F1-förarna fick testa banan inför fredagens träning.

McLaren-Mercedes och BMW har förberett sina förare i stallens egna simulatorer, medan hemmasonen Fernando Alonso har tillbringat en dag i en inhyrd simulator och sedan förberett sig med hjälp av en polare.

– Han fick köra banan med en vanlig personbil och han hade en videokamera med sig. För mig handlade det bara om att lära känna banan. Jag kunde inte köra själv, det hade blivit trafikkaos om folk känt igen mig, berättar den dubble världsmästaren för Sport Bild.

Liknar USA:s stadsbanor

– Banan är snabb, bred och ny. Den påminner om stadsbanorna i USA, det finns flera möjliga ideallinjer och även flera olika möjligheter att köra om.

Men det finns också ett antal ställen där risken för krascher är stor.

– Det tar minst 20 varv innan man lär känna den banan och normalt tar det hälften så lång tid säger Nico Rosberg.

– Det blir tufft. Det viktigaste kommer att vara att ta bilen i mål, för det kommer långt i från alla att lyckas med.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport