F1 laddar för... REVOLUTION

Publicerad:
Uppdaterad:

Stora förändringar på gång: ”Vi måste spara”

Foto: Foto: REUTERS
FULL FART FRAMÅT Söndagmorgonens F1-lopp i Japan vanns av Fernando Alonoso. Nästa tävlingshelg, 17–19 oktober, ska en rad dramatiska förändringar av sporten diskuteras.

Tian startar först när F1 drar i gång redan på förmiddagen.

Sporten står inför en revolution.

Under den kommande tävlingshelgen i Shanghai ska FIA:s president Max Mosley och samtliga teamchefer diskutera framtiden.

Allt för att åskådarna ska erbjudas en bättre show.

– Vi ska se över formatet för tester och lopp, säger McLarens VD Martin Whitmarsh till Motorsporttotal.

Enligt den tyska facktidningen Auto, motor und sport vill teamcheferna ändra fredagsträningen. Den ska utökas från dagens två gånger 90 minuter till det dubbla, 180 minuter var i två pass, och bilarna ska köra med så lite bränsle som möjligt.

Minska kostnaderna

Samtidigt förbjuds testerna under säsong. Inför varje år får teamen testa fyra dagar med en bil och efter säsongen får de vid två tillfällen testa med två bilar i fyra dagar.

Detta är för att ge åskådarna mer för biljettpengarna och för att minska kostnaderna för teamen, varje toppstall lägger ut över 210 miljoner kr per år enbart på tester.

”Vi måste spara”

Sedan är tanken att motorerna ska hålla i upp till tio lopp, till skillnad från två som det är nu och att F1-promotorn Bernie Ecclestone ska betala tillbaka 80 procent av inkomsterna till samtliga team. Inte bara hälften till de tio första.

– Nu fattar alla att vi måste spara, säger Toro Rossos Teamchef Franz Rost, som hoppas på en övre budgetgräns för samtliga team på 60 miljoner euro (576 milj kr).

VM-poäng redan i kvalet

För att öka intresset för lördagens kval och vara säker på att den snabbaste bilen startar först så vill teamcheferna även dela ut VM-poäng redan i kvalet.

Poleposition respektive seger ska enligt förslaget belönas med 12 poäng. Dessutom vill de att

startordningen ska kastas om. I loppet ska den snabbaste bilen starta som tia, medan tionde bil startar först.

Ävem den klassiska starttiden, 14.00, är i fara. För att få fler åskådare är förslaget att loppen ska köras efter frukost, klockan 11.00, allra senast kl 12.00. Loppet i Australien däremot ska bli en midnattsshow i Europa.

Allt för att slippa tidiga söndagmorgnar i Europa.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport