Latvala vann efter dramatisk kamp

SPORTBLADET

Segrade efter sekundstrid

Sébastien Loeb tappade dörren och förlorade dyrbar tid, men klättade tillbaka och fick tätkänning på nytt. På sista tävlingsdagen körde Loeb dock in i ett träd och tappade än mer tid och slutstriden kom i stället att stå mellan Jari-Matti Latvala och Sébastien Ogier.

Det började illa för storfavoriten Sébastien Loeb. Den första dagen kom han fel i en kurva och kraschade.

– Jag fastnade när jag skulle bromsa inför en tajt högersväng. Jag tappade bilen och vi slog in i räcket på en bro, förklarar Loeb som slog sönder bildörren och tappade tid när han försökte stänga den, i ett pressmeddelande.

Loeb jagade

I stället var det Petter Solberg och Jari-Matti Latvala som drog i väg i täten. Men Loeb gav inte upp, fransmannen jagade som en besatt under den andra dagen och åt sig sakta ikapp.

När dagen var över låg Loeb tvåa, efter landsmannen Sébastien Ogier och Latvala som trea. Under den sista dagen gick Loeb upp i täten och det såg ut som om det skulle bli ännu en seger för den suveräne världsmästaren. Men det höll inte hela vägen.

Loeb körde in i träd

– Vi körde en väldigt smal och kurvig sektion och vi kom till en högersväng som jag överskattade lite. Det var mycket smågrus på vägen och bilen understyrde så vi hamnade rakt i ett träd. Karossen fick sig en smäll, men vi klarade oss utan mekaniska skador och vi kunde fortsätta, förkalrar Loeb i ett pressmeddelande.

Efter närkontakten med trädet hade Loeb åkt ner på fjärde plats, men han fortsatte att kämpa och kom allt närmare täten. Men en snurr ett par kilometer från målet ödelade planerna på seger. Loeb fick i stället finna sig i att sluta trea.

Latvala vann sekundfajt

Istället blev det sekundstrid mellan Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala. Ogier hade oturen att snurra tre kurvor från målet på den sista sträckan och Latvala kunde vinna med 2,4 sekunder.

– Det är otroligt. Jag pratade med Malcolm Wilson inför sista sträckan och han sa åt mig att bara fortsätta som jag gjort. Jag försökte att inte ta i för hårt i starten så jag inte skulle göra några misstag, säger Latvala till wrc.com.

Petter Solberg som legat trea kraschade ordentligt och tvingades bryta. Mikko Hirvonen slutade fyra.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally