”Jag hörde fel på en not”

avJohanna Mörtberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Kimi Räikkönen missförstod – och hamnade i diket

Foto: Citroën
Kimi Räikkönen låg åtta när han tvingades bryta Rally Japan.

Kimi Räikkönen körde stabilt de första två dagarna på de smala, spåriga japanska vägarna. Men den sista tävlingsdagen försvann poängchansen sedan Räikkönen missförstått en av co-drivern Kaj Lindströms noter.

Kimi Räikkönen inledde det japanska VM-rallyt försiktigt, men efter några justeringar där teamet ordnade inställningarna på den främre differentialen, och fjädringen gick det bättre.

Tia efter första dagen

Efter första dagen låg finländaren tia. Under den andra dagen kunde Räikkönen avancera, bland annat sedan Matthew Wilson kanat ner i ett dike, fastnat och tvingats utgå.

– Jag har haft en bra känsla i bilen, så vi gör inget mer med inställningarna nu. Vi ska bara försöka våra tider, förklarade Räikkönen som tagit sig upp till åttonde plats efter dag två.

Den sista tävlingsdagen fortsatte Räikkönen i god fart, men på SS19 var oturen framme. F1-mästaren hörde fel på en av co-drivern Kaj Lindströms noter och ekipaget hamnade i svårigheter.

– Jag missförstod noten, det var mitt fel. Bakänden på bilen gick så brett att vi kanade av vägen baklänges, jag fick motorstopp och vi kom inte i gång igen. Det fanns inga åskådare som kunde hjälpa oss upp. Det var en stor besvikelse eftersom det inte var något fel på bilen, förklarar Kimi Räikkönen i ett pressmeddelande.

Tvingades bryta igen

Räikkönen och Lindström fick bryta och även teamchefen Benoit Nogier var besviken över att ekipaget inte tog sig i mål i söndags.

– Kimi körde mycket stabilt dagen innan men i dag lyckades han inte riktigt. Vi är lite besvikna att vi inte fick se Kimi gå i mål. Men i de asfaltrallyn som kommer borde han känna sig lite mer självsäker.

Det var finländarens första tävling på japansk mark och Räikkönen erkände att de spåriga vägarna var knepiga att komma underfund med, men inte omöjliga.

– Det har varit okej. Vissa sträckor var mycket smala, men det har inte varit så farligt som jag trodde. Det var väldigt spårigt och jag har aldrig kört på sådant underlag. Men man kan köra väldigt fort i spåren om man litar på att bilen stannar i dem. Vi har lärt oss det. Om jag jämför med Svenska rallyt som var första tävlingen på säsongen, så kan vi så mycket mer nu. Det skulle vara så mycket lättare att tävla igen i ett rally jag har kört. Det är egentligen erfarenheten vi saknar mest, säger finländaren till autosport.com.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally