”Det är värsta drogen – värre än heroin”

SPORTBLADET

Jonnie Lindberg har fastnat för dragracing

Efter två mästartitlar fortsätter Jonnie ­Lindberg att göra succé.

I 520 km/timmen.

–  Dragracing är den ­värsta drogen som finns. Det finns inget bot, det är värre än heroin, säger han.

–  Jag är fast för livet.

Han var en pionjär redan när han bestämde sig för att ta sin satsning från ­Europa till USA. 

Då hade ingen europé vunnit det amerikanska mästerskapet NHRA, men Jonnie ­Lindberg vann ­klassen Top ­Alcohol Funny Car två ­säsonger i rad. Direkt efter den andra ­titeln tog han ­licens för den tyngre ­klassen Nitro Funny Car och innan årets ­säsong startade hade han en styrning.

”Tänker efteråt”

–  Det går så otroligt mycket snabbare och är betydligt mer effekt. Nu kör jag 280 miles per hour på 200 m, i fjol körde jag 272 mph på 400 meter, berättar han.

–  Det är 10 mph snabbare på halva sträckan. Jag har 10  000 hästkrafter bakom mig. Den bilen jag kör nu är den snabbast ­accelererande på jordklotet, inte ens ett stridsplan accelererar så snabbt. Det är fem gånger så många ­G-krafter som om du åker berg och dal­bana eller fritt fall. Det är häftigt.

Han kör i 520 km/­timmen och ett lopp är över på 300 meter – eller 3,9 sekunder. Varje rörelse sitter i rygg­märgen, en tanke och ­loppet är för­lorat.

–  Tänker jag är det för sent. Jag kan tänka ­efteråt, men under loppet måste allt gå auto­matiskt. Det finns ingenting som är så ­extremt. Det krävs ett otroligt teamarbete för att all teknik ska fungera, är det en liten misständning i motorn så exploderar den och där sitter jag...

Han har inlett säsongen strålande, under de två ­tävlingar som han har kört har han ­tagit sig till final i båda. Det har ingen annan nykomling ­lyckats med ­tidigare.

–  Det är bra, men jag är ­inte nöjd. Jag man vill ju vinna, säger Lindberg.

–  Jag hoppas att det blir tredje gången gillt i helgen, det vore en dröm. Då skulle jag skriva historia. Det är inte ens någon ­europé som kört i klassen och ingen ­nykomling som vunnit.

”Full fokus”

Han tävlar tre helger i rad med målsättningen att vara bland de främsta i september då resultaten hos de tio bästa förarna nollställs och de gör upp om mästerskapstiteln.

–  Det är full fokus med en heltidssatsning mot toppen, säger Jonnie Lindberg.

–  Målet är att köra en hel serie nästa år. Jag är här för att vinna.


Annas motorlista - varje vecka!

POLE POSITION

1 Sebastian Vettel

Den tidigare F1-mästaren har vaknat till liv i sin Ferrari. Två segrar på tre lopp.

2 Jonnie Lindberg

 Dragracingföraren fortsätter att köra in historiska resultat i USA. Som ­rookie har han tagit sin till final i den tyngsta klassen i de amerikanska ­mästerskapen. Det har ingen annan klarat tidigare.

3 Mattias Ekström

 Han leder VM i rallycross inför helgens deltävling i Portugal. Den körs dock på en ­bana där konkurrenterna från VW, Petter ­Solberg och Johan Kristoffersson, vunnit samtliga deltävlingar de senaste tre åren.

4 Joel Eriksson

Efter den första EM-deltävlingen i Formel 3 leder svensken mästerskapet. Han inledde strålande på Silverstone.

5 Marc Marquez

 I helgen körs MotoGP i Austin och där är den regerande världsmästaren obesegrad sedan premiären 2013, men i år har han haft en medioker inledning på säsongen. Kan ­någon stoppa hans svit?

6 Felix Rosenqvist

 Han kör Formula E och är många svenskars förarfavorit. I helgen debuterar han i japanska Super Formula där du hittar resultaten på Sportbladet Motor på ­Facebook.

7 Chase Carey

 Han är vd för F1:s nya ägare och han prioriterar en sak – ett F1-lopp i New York.

8 Oliver Solberg

Han gör helgens mest spännande debut. 15-åringen har lånat pappa ­Petters VM-bil från 2016 och kör RallyXNordic i helgen. Han möter ­förare som Thomas Bryntesson, Alexander Hvaal och Peter Hedström.

9 Edward Sandström

 Han har lämnat Audi för Mercedes för att jaga ­segern i GT-mästerskapet ­Blancpain Endurance ­Series som startar på Monza i helgen. Även Jimmy ­Eriksson finns med i samma team, HTP ­Motorsport.

10 Robert Kubica

 Den före detta F1-föraren skadade sig svårt under en rallyolycka 2011 och har inte kommit tillbaka till F1, men nu har han testat för GP3.

MOTORSTOPP

ARTIKELN HANDLAR OM