Indy 500 och Monaco GP – två klassiker på en söndag

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson enda svensk som kört båda

Foto: BJÖRN LINDGREN / TT / TT NYHETSBYRÅN
Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, till vänster.

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Sista söndagen i maj – det betyder att två av idrottsvärldens största klassiker avgörs. Samma dag.

– Jag brukar säga att de är både de svåraste racen att vinna, och lättaste, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Han är den enda svensken som kört båda loppen.

Det finns ytterligare en klassiker inom motorvärlden, Le Mans 24-timmarslopp och den har Stefan Lill-Lövis Johansson vunnit. Så bra gick det aldrig för honom i Monte Carlo eller Indianapolis.

– De var mina bogeybanor, det var alltid strul, säger han till Viasat.

– Första gången jag körde Monaco för Ferrari kom växelspaksknoppen av, så jag hade en fem centimeter stubbe att växla med. Handen var rått kött efter loppet. I Indy körde jag för Bettenhaus som var ett litet team, men jag lyckades ändå kvala in på andra ledet första gången jag körde. Det var på den tiden Mansell, Fittipaldi och de grabbarna körde. Men racen var alltid struliga, och det som gör det svårt är alla depåstopp. Risken att det blir strul är stor.

Inga misstag tillåts

En gemensam nämnare för stadsbanan i Monaco och ovalen i Indianapolis är att det inte finns utrymme för några misstag. Loppen handlar hela tiden om centimetrar och om att hålla sig på rätt sida gränsen. Det finns ingen felmarginal.

– I princip är det samma sak som gäller i slutändan, du måste vara snabb och ha ordning på grejerna. Båda banorna är totalt oförlåtande, säger Johansson.

– I Indianapolis går det så otroligt fort, på ovalbanor finns ingen marginal, det blir en ordentlig krasch om det går fel. Indy är så långt, med sju, åtta depåstopp. Racet börjar inte förrän det är två vändor kvar, då kommer armbågarna ut och det gäller att vara i rätt position.

I Monaco går det inte lika fort, men det handlar om 78 varv, 19 kurvor och 50 växlingar per varv och en tävling som tar två timmar.

– Inte heller i Monaco finns något utrymme för fel, då sitter du i muren, säger Johansson till Viasat.

– I Monaco är det omöjligt att köra om, så det är otroligt viktigt att starta långt fram. Har du inte bra grid är du torsk redan innan. Så kvalet är viktigt, inte minst nu när bilarna är så tillförlitliga, det är sällan något går sönder mekaniskt. Det krävs en otrolig precision, för det är otrolig svårt att få ihop ett bra varv, och det är en massa variabler som spelar in hela tiden.

1 av 2 | Foto: Leif R Jansson / TT / / TT NYHETSBYRÅN
”Lill-Lövis” under Monacos GP 1987

Hoppas på svensk seger

Han anser att klassikern i Monte Carlo är både de svåraste och de enklaste att vinna.

– Står du väl på pole i Monaco och inte sjabblar starten så är det mer eller mindre givet att du kommer vinna.

De senaste fem åren har Marcus Ericsson kört F1, men i år tävlar han i Indy 500 och han körde till sig en startplats i femte led. Även Felix Rosenqvist kvalade in till Indy 500, men han hade större problem i kvalet och startar i näst sista led.

– Jag tror både Felix och Marcus kan vara topp-fem. Marcus har haft en smärtfri månad, bilen verkar funka bra och han är i en bra position då han kvalade in på 13:e, säger Johansson som är manager åt Felix Rosenqvist.

– Felix har väldigt lite ovalerfaranhet, och kraschen på träningen gör det extra svårt. Det är svårt att komma tillbaka snabbt efter en sådan grej, man vet inte vad man kan lita på. Ovalracing tar tid att lära sig, det är så små nyanser, Det kan ta säsonger innan förarna har rätt känsla, men det har ju hänt att rookies vunnit. När Alexander Rossi vann (2016) var han aldrig i närheten av ledningen i loppet, utan precis när han tankat på sista stoppet blev det gult flagg. Det är det jag menar att det kan vara de lättaste racen att vinna. Det beror helt på var man är de sista tio varven.

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

Allt kan hända

Därför har Stefan Johansson en förhoppning om att det kan bli en svensk som sprutar mjölk på prispallen om ett par dagar.

– ”Anything can happen”, för det är det så otroligt jämnt. Jag menar, inte ens Fernando Alonso lyckades kvala in, säger Johansson som hunnit fylla 63 år.

– Jag älskar IndyCar för att det är så otroligt jämnt och bra race, man vet aldrig vem som ska vinna förrän det är ett varv kvar. Varför inte en svensk? Jag hoppas det.

Det skulle i sådant fall bli den andra svenska segern i Indy 500 - den första tog Kenny Bräck för exakt 20 år sedan.

F1-bloggen med tider, fakta och statistik inför Monaco GP

Fotnot: Kvalet till Monaco GP, samt Monaco GP och Indy 500 kan du följa på Viasat Motor/Viaplay

ARTIKELN HANDLAR OM