Racingpanelen: ”Har nio lopp på sig att bevisa”

Anna Andersson och Janne Blomqvist om veckans motorsnackisar

avAnna Andersson

Omstart i F1 samtidigt som IndyCar ska avgöras. Vi går in i en spännande del av racingssäsongen, men vad händer framöver?

Sportbladets Anna Andersson och Viasats Janne Blomqvist ger dig sina tips och tankar.

Alex Albon har ersatt Pierre Gasly hos Red Bull, vad tror du att Max Verstappens nya kollega kan åstadkomma?

Anna Andersson: Det blir spännande att se. Han har kört bra i Toro Rosso, men nu har han en helt annan roll och hos Red Bull ökar pressen och den kan ställa till med stora problem. Se bara på Pierre Gasly och även hur det slutade för Daniil Kvyat när han körde för Red Bull. Nu får han en mjukstart i och med att det blir ett motorbyte till Hondas nyaste aggregat vilket ger teamet möjligheten att utvärdera den och Albon en bestraffning vilket innebär en startplats längst bak. Då får han chansen att känna in sin första helg, men därefter är det fullt ös. Han har nio lopp på sig att bevisa att det är han som ska ha platsen intill Max Verstappen 2020.

Janne Blomqvist: Alexander Albon kan säkert komma att åstadkomma mycket. Just den här första helgen kör han helt utan press, kommer dessutom att starta längst bak då Honda väljer att ge honom en Spec 4 av deras motor inför helgen med medföljande bestraffning (totalt tre motorer per säsong tillåtna och Albon går över detta nu). Smart drag av Red Bull och Honda att göra så för att lätta lite på pressen på Albon plus att man får chansen att se hur den nya motorspecifikationen fungerar.

Foto: TT
Valtteri Bottas.

I går hände det mycket. Valtteri Bottas blev klar för Mercedes och Esteban Ocon bekräftades för Renault. Hur ser du på konsekvenserna för resten av förarpusslet?

Anna Andersson: Nico Hülkenberg hävdar att det var en nationsbonus som gav Ocon möjligheten hos Renault. Oavsett vad måste han se sig om efter ett nytt alternativ, det snackas om Haas och om att han blir kollega till Kevin Magnussen nästa år. Men hur fungerar de som team? Hittills har de varit allt annat än kompisar, även om Hulken nu kallar Magnussen för en ”skön typ”. Hos Force India finns det två förarplatser kvar, men Sergio Perez säger att han är nära et avtal och ingen lär flytta på Lance Stroll vars pappa är en av ägarna i teamet. Det ger oss tre platser hos Red Bull, en plats hos Alfa Romeo som Ferrari styr över och en plats hos Williams. Sedan är griden för 2020 klar.

Janne Blomqvist: Ocons inträde hos Renault betyder att Nico Hülkenberg nu måste hitta någon annanstans att köra nästa säsong och där går ett hett rykte om att han eventuellt ersätter Romain Grosjean hos Haas och bildar par med Kevin Magnussen nästa säsong. Kan bli en intressant uppställning då Magnussen och Hülkenberg inte direkt är bästa kompisar efter diverse uppgörelser på banan bakåt i tiden

Foto: TT
Josef Newgarden.

Två lopp kvar i IndyCar och det är jämnt i toppen, Josef Newgarden knappt före den nye tvåan Simon Pagenaud Alexander Rossi. Vem tar årets titel?

Anna Andersson: Det är två lopp och 150 poäng kvar att köra om, Newgarden har en ledning på 38 poäng och jag tror att han lyckas behålla den. När han vann mästerskapet senast var han i en liknande situation, han har varit stark under hela säsongen och han är en kille som håller en väldigt hög och jämn nivå. Det är sådant som avgör mästerskap.

Janne Blomqvist: Jag har sagt det förr och har inte ändrat uppfattning, jag tror Josef Newgarden vinner årets mästerskap. Newgarden leder just nu med 38 poäng vilket inte på något sätt är någon betryggande ledning med 150 poäng kvar att köra om. Jag baserar mitt tips på att jag tycker Newgarden har hållit den högsta nivån genom säsongen och även de race där det gått mindre bra har han ändå inte tappat speciellt mycket på konkurrenterna, han har helt enkelt den högsta lägstanivån av de fyra som i praktiken kan vinna årets mästerskap.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Indycar