Landslagsåkaren: ”Skiljer sex kilo från sommaren”

Kosten en pusselbiten i jakten på medaljer

avPetra Thorén

SEEFELD. Upp på pallen lättare.

Inför skid-VM är skidstjärnorna vältrimmade.

– Det skiljer nog sex kilo från sommaren, säger Viktor Thorn om sin matchvikt.

– Man ska känna att man har en bra tonus och kraft, säger Charlotte Kalla.

Landslagets stjärnor är redo att dra igång VM. De har tränat, byggt kapacitet och muskler.

Det kräver rätt och näringsrik energi, vila och insats i en evig balansgång.

När de tävlar i Seefeld är målet att vara i så god form som möjligt.

En del i det är att optimera kroppens sammansättning vilket sker i samråd med landslagets dietist Stig Matsson, som här intill berättar om det arbetet

För åkarna ser optimeringen olika ut.

Viktor Thorn berättar att det för hans del skiljer flera kilon från sommaren till vintern.

1 av 3 | Foto: Marcus Ericsson/Aftonbladet

– Det skiljer nog sex kilo från sommaren, säger Viktor Thorn om sin matchvikt.

Hur tänker du kring din kosthållning?

– Under träningssäsong äter jag allt för att orka genomföra den träningen som krävs. Det är riskabelt att gå ner mycket i vikt på bara några veckor inför ett mästerskap, det är bättre göra det under en längre period tidigare under säsongen.

”Ingen sås och efterrätt”

– Jag har tidigare varit lite försiktig med att deffa, jag har varit lite rädd för sjukdomsrisken men jag tror att gör man det på rätt så går det bra. Det är farligt att ta bort för mycket av kolhydraterna när vi håller på med den här sporten, påpekar han.

Så vad utesluter du?

– Jag äter inte mindre kolhydrater, utom på vilodagar. Jag äter lika mycket som annars men tar bort onödiga saker som sås och efterrätter. Får man socker blir man beroende av det.

Distanshoppet Charlotte Kalla balanserar sin kosthållning sunt, men tänker aningen mer på vad hon äter inför ett mästerskap.

Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN

– Det finns där i träningsvardagen, men det blir att man spetsar till det ytterligare, säger hon.

Viktor Thorn går ner sex kilo från sommaren till mästerskap, det gör inte du förstås...?

– Nej (skratt), det gör jag inte.

Vad är viktigt för att få den optimala sammansättningen, ni ska ju ha kraft för att åka snabbt?

– Det handlar om att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Där är det väldigt tacksamt att ha tävlingar på vägen. Och styrkepassen så man kan checka av att trycket är det rätta. Jag ska ha en snabb och stark kropp, säger Charlotte Kalla.

”Väger ungefär samma”

Daniel Richardsson är inne på samma spår.

– För mig handlar det inte om sex kilo. Jag väger ungefär samma under säsong. Det skiljer ett par kilon. Jag går ofta ner något kilo in mot säsongen utan att tänka på det. Men det är klart att vikten är avgörande i en sport som skidåkning. Samtidigt får du inte gå ner för mycket utan att du har kraften som krävs. Går man ner för mycket på kort tid så tappar man muskelmassa också, säger Daniel Rickardsson.

Foto: ANDREAS BARDELL

Stina Nilsson tycker att kostens betydelse för idrottandet är spännande.

– Det är ett ämne jag tycker är superintressant och ett intresse som jag har, nutrition för prestation. Det grottar jag gärna mycket i. Sen vill jag inte ge råd till andra för vissa saker passar för mig men kanske inte för andra. Det viktiga är att jag får göra det jag tror på tror på utan pekpinnar, säger Stina Nilsson.

För Calle Halfvarssons del har godisförbund varit en åtgärd inför mästerskapet.

– Inte en godisbit på en månad, berättade han häromdagen.

 
LÄS MER: Vinterstudion 2018/2019 - stor guide med alla tider

LÄS MER: Världscupen i längdskidor – stor guide. lopp för lopp

LÄS MER: Skid-VM i Seefeld 2019 – allt om mästerskapet

LÄS MER: Allt om skidor – allt du behöver veta om säsongen 2018/2019