Ny regel ska stoppa vikthetsen inom F1

Foto: Jean-Francois Galeron
Ny regel ska stoppa vikthetsen inom F1
SPORTBLADET

I år blir F1-bilarna tyngre.

Men förarna tvingas bli lättare.

Till 2019 ska nya regler stoppa hetsbantningen inom F1.

Inför årets säsong inför halo, ett skydd som fästs på cockpit för att skydda föraren mot kringflygande föremål, men eftersom halo väger upp till 15 kilo har man höjt bilens minsta vikt.

Men den höjs bara med sex kilo, från 728 kilo 2017 till 734 kilo 2018.
Det gör att långa och stora förare återigen får problem med vikten.

Marcus Ericsson, som är en av de större förarna i fältet med sina 180 cm och 70 kilo, har haft problem med sin storlek under delar av sin karriär. Förra åren var hans teamkollega Pascal Wehrlein var fem centimeter och tio kilo lättare.

– Den stora viktskillnaden gjorde det svårt för mig. I början av säsongen var den mindre men de senaste fyra-fem tävlingarna har det skiljt upp mot tio kilo mellan oss, sa Ericsson till F1.com i höstas.

Han hade samma problem när han körde med Kamui Kobayashi i Caterham. Även då skilde det närmare tio kilo mellan förarna:

– Det handlar om tid varje varv, upp till fyra tiondelar per varv, sa Ericsson då till Sportbladet.
– Det är ett enormt handikapp.

Ny regel inom F1

I år kör han i team med Charles Leclerc som är ungefär lika lång som Ericsson, men väger fem kilo mindre. Under de senaste åren är det många förare som tagit till drastiska metoder för att väga mindre till tävlingshelgerna, de väljer bort någon dricka i bilen trots det vid heta sommartemperaturer kan bli 50 grader varmt i cockpit under de två timmar de tävlar, de bastar inför loppen och avstår från att äta under tävlingshelgerna.

– För de tunga killarna är det väldigt jobbigt. Det finns en minsta­vikt som de större killarna fysiskt inte kan klara av utan att hugga av sig en arm, sa Lewis Hamilton, 174 cm/63 kg, under säsongen 2014 när vikthetsen var som värst.

Men till nästa år vill FIA hitta en lösning på problemet. Från och med 2019 får ingen förare och sits tillsammans väga mindre än 80 kilo. Om de inte når upp till den vikten placeras det extra ballast i stolen.

– Jag tycker det är bra. Det är många förare som har bett om detta under flera år, säger Williams teknikchef Paddy Lowe till motorsporttotal.
– Framförallt unga förare riskerar att bli sjuka när de alltid tvingas banta ner sig till en vikt som inte är hälsosam.

Årets F1-säsong startar i slutet av mars.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51