Loggan & kavajen ska tas på allvar...

SPORTBLADET

Peter Jihdes och Claes Runheims studentspexar-ådra blev synlig i går igen. I ett pyttelitet program inför Idrottsgalan hade herrarna iklätt sig Arne Hegerfors och Jan Svanlunds gamla röda Sportspegel-kavajer från början av 80-talet.

Iförda dessa klenoder drog de några skämt som, kanske medvetetet, också de verkade vara från början av 80-talet. Allt medan de presenterade olika Jerringpris-kandidater.

Och mittemellan dem hängde den: Den gamla Sportspegel-loggan.

Ni vet, den som var med under 70- och 80-talet, ja, jag tror den hängde med en bra bit in på 90-talet också.

Loggan med ett antal tv-skärmar i olika färger inuti varandra.

Den var skamfilad och smutsig, men jag tror aldrig den har varit snyggare.

Var har den loggan tagit vägen? Jag förstår att den för länge sen förpassats till något rekvisitaförråd efter någon förnyelseprocess.

Och det här handlar inte om nostalgi. Inte bara i alla fall.

Det är ovanligt att inarbetade logotyper byts ut och tas bort. Aftonbladet har i princip haft samma logotype sedan första halvan av 1800-talet.

Men Sportspegel-loggan åkte ut och får i dag finna sig i att figurera i Markoolio-videor och spex-program. Det är väl tänkt att man ska skratta lite åt hur gammalmodigt det såg ut på Hylands tid.

Men det blir tvärtom. När jag nu såg den igen, inser jag att Sportspegel-loggan inte är ful, inte omodern, inte töntig. Det var bara tiden som plötsligt trodde sig vara modern. Men om tio år garvar vi rått åt de där simmiga bildskärmarna i bakgrunden med rökaktiga slöjor som glider fram och tillbaka.

Men misstag går att rätta till. 1981 ersatte man de tre kronorna på hockeylandslagets dräkter med – en isbjörn. Isbjörnar ansågs väl vara mer moderna.

Nästa säsong var kronorna tillbaka igen.

Någon förnyelseguru borde ju dessutom faktiskt inse att ingenting är mer modernt än nostalgi.

Loggan är snygg och borde genast återinföras. Gärna kavajerna också.

Jonathan Jeppsson