Startfältet i nya racingserien tar form

avTT

Foto: Joakim Åström
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, första kvinnliga STCC-segraren, kommer till start med en bil från PWR Racing. Arkivbild.

Flera team lämnar den högsta racingserien efter STCC:s konkurs. Men ledningen för ersättaren TCR Scandinavia är ändå hoppfull.

– Jag tror att vi kommer att ha mellan 13 och 15 bilar på "griden" när serien startar, säger Greger Petersson, vd för TCR Scandinavia till TT.

STCC har gått i konkurs och ersättaren TCR Scandinavia arbetar för högtryck för att få ihop ett konkurrenskraftigt startfält. Men tiden är knapp och frågan är vilka team som kommer till start när serien börjar på Ring Knutstorp i början av maj.

Flera team från fjolårssäsongen har meddelat att de inte ställer upp 2019. Klart är att Volkswagen/KMS med regerande mästare Johan Kristoffersson, lämnar. Inte heller West Coast Racing eller finländska LMS kommer till start.

Ser inte ljust ut

Foto: Jonas Dagson /TT
Vi kommer till start med en bil med mig som förare, även om det kanske inte blir i alla tävlingar, säger Albin Wärnerlöf. Arkivbild.

Och nu tillkännager också Lestrup Racing, som förra året hade med två bilar, att de troligen inte kan ställa några bilar på banan.

– Vi jobbar på att komma till start, men det ser inte så ljust ut. Osäkerheten gör det svårt att få ihop ekonomin, säger teamchefen Fredrik Lestrup till TT.

Tillsammans är det alltså nio bilar från fjolåret som lämnar. Så här ser det ut i de andra teamen:

PWR Racing hade med fem bilar förra året. Nu ser det ut som att de kommer att dra ner, men i dagsläget handlar det ändå om minst tre bilar. Klara förare är Robert Dahlgren, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Peter "Poker" Wallenberg Jr.

– Jag kommer att köra en Cupra i år, säger Wallenberg till TT.

Tio bilar redo

Brink Motorsport bekräftar att teamet ställer upp med tre bilar, en fler än förra året. En förare blir 16-årige Hannes Morin och även Mattias Andersson planerar att komma till start med en bil. Micke Kågered Racing räknar samtidigt att starta med två bilar, likaså Brovallen Design. Också Experion räknar med att komma till start.

– Det är lite osäkert, men vi satsar. Vi kommer till start med en bil med mig som förare, även om det kanske inte blir i alla tävlingar, säger Albin Wärnerlöf.

Foto: Jonas Dagson /TT
Robert Dahlgren, mästare 2017, kommer till start med en bil från PWR Racing. Arkivbild.

Ess i rockärmen

Det ger åtminstone tolv bilar till start. Och Greger Petersson har ytterligare några ess i rockärmen för att utöka fältet.

Det ryktas bland annat om att ett nytt team är på väg in, men vilket det handlar om vill Petersson inte säga.

– Sedan kan vi räkna med några danska förare, säger Greger Petersson.

Det är tänkt att ett av loppen ska köras på Jyllandsringen i Danmark i september. Loppet ska locka danska förare att också tävla i Sverige. En dansk förare, Louise Frost, har meddelat att hon kommer till start, men uppgifter gör gällande att det bara gäller loppet i Danmark.

– Danska förare kommer att avgöra om det blir något race på Jyllandsringen. Det beslutas en bit in på säsongen, säger Greger Petersson.

Sedan finns det hopp om att ytterligare något team kommer med fler bilar än vad de uppger i dag. Brovallen Design utesluter inte en tredje bil om det kan få ihop ekonomin för att ge ett exempel.

Tillfälliga inhopp

Greger Petersson hoppas också på att några andra team ska kunna göra gästinhopp. Man kan till exempel spekulera i att Cyan Racing med Thed Björk skulle göra en tillfällig comeback. Kanske till och med att regerande mästaren Johan Kristoffersson skulle kunna vara aktuell för ett inhopp. Faller alla bitar på plats kan det bli 13, eller kanske till och med 15 bilar som kommer till start.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport