Framtidens F1 – med 400 knyck genom Monaco

Foto: Stefan Järrevång
Nya skyddet kan göra F1-snabbare
SPORTBLADET

Förarna kritiserar halo.

Men deras ordförande ser det som en möjlighet att göra F1 ännu snabbare.

– I framtiden kan vi köra genom Monaco i 400 km/timmen, säger Alex Wurz.

Den stora diskussionen inför F1-premiären 2018 har handlat om cockpitskyddet halo. En förändring för att öka säkerheten och skydda förarna från kringflygande föremål.

Men det är många inom F1 som varit väldigt kritiska.

– Halo är väldigt irriterande, har Haas Kevin Magnussen sagt till Sportbladet.

– Det fult, det är svårt att ta sig in i bilen och svårt att ta sig ut ur den. Dessutom är det svårt att sätta i och ta ur ratten.

Kampen på banan - inte utseendet

Men Alexander Wurz, tidigare F1-förare och numera ordförande i förarnas egen organisation GPDA har hela tiden jobbat för skyddet.

– Det finns inget som säger att folk måste skada sig eller dö för att sporten ska vara populär, tvärt om. Det är inte möjligt för FIA (internationella bilsportförbundet) att ignorera säkerheten för att folk inte gillar utseendet, säger han i en intervju med tidningen Der Standard.

– Personligen hade jag föredragit en annan form, men när någonting utvecklas kommer funktionen först och sedan formen. F1 valde halo för att det är enkelt att införa i alla klasser.

Han påpekar att det är kampen på banan som som är viktig.

– Sporten ska vara spännande, varvtiderna ska vara jämna och det ska inte skilja för mycket mellan första och sista bil. Det vill 99,9 procent av åskådarna. Om det sitter en halo, ett skydd som en stridspilot har eller ingenting spelar mindre roll. Vi vill se de bästa förarna kämpa mot varandra på de häftigaste racerbanorna.

Genom Monaco i 400 km/timmen

Dessutom ser han en helt annan möjlighet för framtiden.

– Vi har hastighetsbegränsningar för att göra sporten säker, men gör vi bilarna ännu säkrare kan vi i framtiden köra i Monaco med hastigheter mellan 400 och 450 km/timmen.

– Då kan förarna verkligen köra in i varandra och vi behöver inga röda flaggor för att avbryta loppen. Så vill jag se utvecklingen av motorsporten och så har det också varit de senaste 30 till 40 åren. Världen vi lever i förändras, ingen industri kan tillåta sig att människor skadar sig eller till och med dör. Man måste göra allt för att förhindra det.

F1-bloggen med senaste nytt inför premiären

Sportbladets stora guide - alla banor, tider och förare i F1 2018

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Halo