Motorsport

Ekström inför Dakarrallyt: ”Man vet att det är farligt”

Av: 

Anna Andersson

SPORTBLADET

Mattias Ekström står inför en av livets tuffaste utmaningar.

Att köra det riskfyllda Dakarrallyt med en eldriven bil.

– Gör du ett misstag kan det vara det sista du gör i livet, säger han Rally Dakar 2022.

Mattias Ekström tävlar för Audi i Rally Dakar 2022
Mattias Ekström tävlar för Audi i Rally Dakar 2022

Den tidigare världsmästaren i rallycross körde sitt första Dakarrally tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist för ett år sedan. Då bröt han tävlingen. Nu är han tillbaka - i den största klassen, med de häftigaste bilarna och det tuffaste motståndet.

I år tävlar svenskarna för Audi och de kör en eldriven bil. I samma team tävlar Carlos Sainz, som vunnit både rally-VM och Rally Dakar, samt Stephane Peterhansel som är den enda förare som vunnit Rally Dakar på tre kontinenter. Han har 14 segrar med mc och bil.

– Det är ett dreamteam, säger Ekström.

– Teamet går för seger, men min ambition är att göra en bra tävling. Vi har sagt att det vore kul att vinna en etapp och egentigen är det väl så att alla som säger att de inte vill vinna ljuger. Vi vet att en fantastisk dag kan vi vara topp tre, men normalt sett kanske vi ska kunna ligga mellan plats fem och tio. Vi åker dit för att samla erfarenheter och tar vi oss i mål är jag jättenöjd.

Ekström, Peterhansel och Sainz i Dakar 2022

Hans två kollegor är två av de mest erfarna och meriterade förarna inom branschen och både två lockades av Audis eldrivna satsning. 56-årige Peterhansel, som vunnit på mc och med bil, drömmer om att ta en 15:e seger med en eldriven bil och snart 60-årige Sainz är också lockad av den nya tidens hybridbil. Bilen har elmotorer, ett högvoltsbatteri som väger 370 kg inklusive kylmedel och har en kapacitet på 52 kWh. Vid en inbromsning återvinns energin tack vare att MGU-enheterna på fram- och bakaxel kan omvandla energin från hjulen i rörelse till elektrisk energi.

– Den här bilen är högteknologisk, den har mer teknik än en F1-bil och är helt unik med sitt batterikoncept. Däremot har vi ingen växellåda, vilket är rätt skönt eftersom man aldrig får motorstopp. Samtidigt är det svår att veta hur fort man egentligen kör, säger Ekström.

– Det här är en sport som kräver erfarenheter. Vissa tycker att det är en sport för gamla gubbar, men samtidigt har inte ungtupparna den erfarenhet som krävs för att hantera balansen mellan att ta risker och gasa.

Rally Dakar - världens farligaste rally

Rally Dakar anses vara en av världens farligaste tävlingar. Fler än 70 människor har mist livet i samband med tävlingen och sedan eventet flyttade till Saudiarabien 2020 har tre deltagare omkommit. Samtliga körde motorcykel.

– Innan jag åkte hit förra året hade jag stor respekt för tävlingen i sig, det är långt, svårnavigerat och världens tuffaste rally. Man vet att det är farligt, det är förenat med risker och ett misstag kan vara det sista du gör. Det finns inga avåkningszoner. Du måste vara stark både fysiskt och mentalt, säger Ekström.

– Min målsättning är att ta mig i mål, varje dag. Jag kommer att ta rygg på Stephane och Carlos och lära mig av dem. Detta är en fantastisk utmaning för Emil och mig och vi har bestämt oss för att lyckas.

Rally Dakar 2022

Rally Dakar - 12 etapper över 8099 km och med 4252 specialsträckor

1 januari (etapp 1A): Jeddah - Hail (850 km, SS 19 km)
En kortare specialsträcka som sätter startordningen för dag 2. De första 15 i varje kategori startar etapp 1B  i omvänd startordning.

2 januari (etapp 1B): Ha'il - Hail (546 km, SS 334 km)
En etapp i bergen där det keävs mycket navigering

3 januari (etapp 2): Hail - Al Artawiyah (585 km, SS339 km)
Första delen av en maratonetapp och den avgörs i sand.

4 januari (etapp 3): Al Artawiyah - Al Qaisumah (554 km, SS 368 km)
Andra delen av maratonetappen, dagen startar i sand under den avslutande delen av etappen är mer teknisk och kräver en säker navigering.

5 januari (etapp 4): Al-Qaisumah - Riad (707 km, SS465 km)
Rallyts längsta etapp, men detta väntas bli en väldigt snabb etapp som avgörs i sand och även i en betydligt stenigare terräng.

6 januari (etapp 5): Riad - Riad (563 km, SS 348 km)
Etappen avgörs runt Saudiarabiens huvudstad,, det startar på hårda grusvägar och avslutas med 80 km sanddyner.

7 januari (etapp 6): Riad - Riad (635 km, SS 421 km)
Återigen står navigeringen i fokus, förarna utsätts för sanddyner, men även snabbare partier.

8 januari: Vilodag i Riad

9 januari (etapp 7): Riad - Al-Dawadimi (700 km, SS 401 km)
Nu börjar den andra veckan och under dagen kör deltagarna 100 km i sanddyner.

10 januari (etapp 8): Al-Dawadimi - Wadi ad-Dawasir (828 km, SS 394 km)
En komplex etapp som startar med 20 mils körning i öknen.

11 januari (etapp 9): Wadi ad-Dawasir - Wadi ad-Dawasir (490 km, SS 287 km)
Etappen avgörs runt staden och här är terrängen inte fylld av sand utan deltagarna ska framförallt bemästra berg och dalar. Återigen krävs det noggrann navigering.

12 januari (etapp 10): Wadi ad-Dawasir - Bisha (757 km, SS 374 km)
Tävlingen fortsätter mot Röda havet och landskapet förändras. Detta väntas bli en snabbare etapp.

13 januari (etapp 11): Bisha - Bisha (500 km, SS 345 km):
Detta är det sista stora testet, en teknisk etapp som går genom öknen och här väntas sanden vara mjukare än tidigare.

14 januari (etapp 12): Bisha - Jeddah (676 km, SS 163 km):
En kort avslutning utan några större utmaningar, här kan det bli spännande om det är jämnt i sammandraget.

Mattias Ekström

Svenskar i Rally Dakar 2022:

Mattias Ekström
42-åringen har vunnit VM i rallycross, DTM och STCC. För andra gången kör han nu Rally Dakar tillsammans med Emil Bergkvist, tidigare juniorvärldsmästare i rally.

Eje Elgh
68-åringen tävlade i Rally Dakar 2009 och var med om en otäck krasch. Nu ställer han upp tillsammans med sin son Alex, mer känd som fystränare till racerföraren Marcus Ericsson. De kör i den klassiska tävlingen.

Annie Seel
53-åringen gör sin nionde start i Rally Dakar. Hon kör ett i ett kvinnligt team i T3, en prototypklass som tillåter ytterligare modifieringar från en standard side-by-side bil med bredare hjulbas, större restriktor för turbo, uppgraderade stötdämpare och en högre maxhastighet.

Sebastian Eriksson
28-åringen debuterar och tävlar för Mattias Ekströms team EKS i T3.

Korta fakta om Rally Dakar 2022:

Tävlingen avgjordes för första gången under årsskiftet 1978/1979, då från Paris i Frankrike till Dakar i Senegal. Tävlingen kördes under många år i Afrika. men ställdes in på grund av terrorhot år 2008. Mellan 2009 och 2019 avgjordes den i Sydamerika och sedan 2020 avgörs tävlingen i Saudiarabien.
Tävlingen anses vara en av världens farligaste idrottsevenemang och sedan starten har minst 76 personer omkommit i samband med tävlingen. I fjol omkom mc-föraren Pierre Cherpin sedan han kraschat under den sjunde etappen.
Några av de mest kända personerna som har kört Dakarrallyt är prins Albert av Monaco (1985 och 1986) prinsessan Caroline av Monaco ( 1985), Mark Thatcher (son till Storbritanniens järnlady Margaret Thatcher, skådespelaren Johnny Hallyday (2002) samt racinglegendaren Jacky Ickx som vunnit åtta F1-lopp och 24-timmarsloppet LeMans sju gånger. Han vann Dakarrallyt 1983 tillsammans med Ernest Hemingways barnbarn Claude Brasseur.
Två svenskar har vunnit Dakarrallyt, Freddy Kottulinsky (1980) samt kartläsaren Bruno Berglund (1989-1991). Kartläsaren Tina Thörner har varit tvåa i tävlingen.

Klasser omfattar bilar ( även SSV och classic), motorcyklar, fyrhjulingar, lätta fordon och lastbilar.

Fjolårets vinnare Peterhansel - nu med en eldriven bil

De tre största stjärnorna i Dakarrallyt 2022

Stephane Peterhansel, Frankrike
Han har 14 segrar i Dakar på mc och med bil. Han är den enda förare som vunnit i Afrika, Sydamerika och Asien.

Carlos Sainz, Spanien
Två VM-titlar i rally, tre segrar i Rally Dakar. Pappa till F1-föraren med samma namn.

Nasser Al Attyah, Qatar
Han har vunnit OS-medaljer i skytte, men valde i år bort spelen i Tokyo för att fokusera helt på Rally Dakar där han drömmer om en fjärde titel.

Sebastien Loeb, Frankrike
Nio VM-titlar i rally, men än så länge ingen totalseger i Rally Dakar. Gör sitt sjätte försök.

Fotnot: Samtliga ovan nämnda stjärnor kör i bilklassen.

ANNONS

Kör vi över Norge? Sett över de åtta senaste mötena har Tre Kronor 39-10 i målskillnad. Den som vet mest vinner mest.

Extern länk från Svenska Spel Sport & Casino AB. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Till Oddset

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Motorsport

Dakarrallyt

Stephane Peterhansel

Mattias Ekström

Emil Bergkvist