Felix Rosenqvist: ”Jag hade extrem tur”

avAnna Andersson

En vecka efter den otäcka kraschen är Felix Rosenqvist tillbaka.

På en oval.

– Det fanns ingenting jag kunde göra för att undvika den, så det finns ingen anledning att ändra någonting i min approach.

Olyckan inträffade redan på det första varvet, Takuma Sato, Alexander Rossi och Ryan Hunter-Ray krokade i varandra, slog i muren på insidan av banan och slungades ut på banan igen. Felix Rosenqvist och hade ingen möjlighet att vika undan på den snabba ovalbanan och flög längs staketet.

– För min egen del känns det som en extrem tur att bilen inte hakade fast i staketet, förklarar Rosenqvist för Sportbladet.

– Jag får köpa en lott!

Han undersöktes noggrant på sjukhus efter olyckan, men klarade sig utan skador och får tillstånd att starta helgens deltävling på Gateway Motorsport Park i Illinois. Återigen handlar det om en oval, den sista för 2019.

– Det var en stor smäll och jag är fortfarande lite öm, men på det stora hela känner jag mig fullt redo att ge mig in i matchen igen, säger Felix Rosenqvist i ett uttalande.

Foto: Jason Behnken / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix

Felix Rosenqvist redo för comeback - på oval

Svensken genomförde nyligen ett test på banan och var mycket nöjd efteråt.

– Det är nog den bästa känslan jag haft på en oval så här långt, berättar Rosenqvist.

– Jag tror inte att kraschen kommer påverka den känslan. Det fanns ingenting jag kunde göra för att undvika den, så det finns heller ingen anledning att ändra på någonting i min approach till den här helgen. Jag tror bara det är positivt att vara tillbaka bakom ratten igen så nära inpå. Gateway är den sista ovalen på kalendern och jag är fast besluten att göra den till vår bästa.

Det återstår tre lopp av säsongen och Rosenqvist leder fortfarande rookiemästerskapet, men efter olyckan förra helgen så är han bara 13 poäng före Santinio Ferrucci.

Annas Motor - veckans snackisar 24 augusti

Pole position:

Felix Rosenqvist

Efter den otäcka smällen i Pocono är IndyCar tillbaka på nästa ovalbana natten till söndag och svensken finns med på startlinjen.

I mästerskapet behåller Josef Newgarden, 35 poäng före Alexander Rossi när tre lopp återstår av säsongen.

2) F1 2021

Nytt koncept och den nya bilen känns spännande.

– Det överträffar alla förväntningar jag hade när projektet började, säger Pat Symonds som är teknikchef på Formula 1.

3) Ott Tänak

VM-ledaren i rally fortsätter att köra bra. Han leder det tyska VM-rallyt efter den första dagen, 2,8 sekunder före Thierry Neuville.

4) Marc Marquez

VM-ledaren har vunnit sex race och kört till sig fyra andraplatser i år till helgen får han också tillbaka sin teamkollega. Jorge Lorenzo gör comeback efter skada.

5) Jeffery Herlings

Världsmästare i MXGP 2018 och i helgen gör han comeback efter en fotledsskada. Han gör det i GP of Sweden i Uddevalla.

6) Fernando Alonso

Efter VM-titlar i F1 och segrar i Le Mans 24-timmarslopp väntar nästa utmaning och troligen är det Rally Dakar 2020. Enligt tyska Bild ska han genomföra ett testprogram tillsammans med Toyota.

7) Mika Häkkinen

Det är dags för comeback. Den 50-årige finländaren kör tiotimmarsloppet på Suzuka, samma ort som han vann sin första VM-titel på 1998. Det är första gången sedan 2011 som Häkkinen tävlar och han gör det i en McLaren - samma team han vann sina två VM-titlar med. 108 förare deltar i tävlingen, ytterligare tre av dem är tidigare F1-förare - Heikki Kovalainen, Kamui Kobayashi och Markus Winkelhock.

8) Dackarna

Laget vann grundserien i speedway för andra året i rad. Även Vetlanda har säkrat en direktplats till semifinalerna.

9) Reine Wisell

Den före detta F1-föraren är gäst på Mantorp Park som fyller 50 år i helgen.

10) Joan Mir

MotoGP-förare tävlar inte på Silverstone i Storbritannien den här helgen. Han är inte tillräckligt rehabiliterad efter kraschen under testet i Brno för att klara av en VM-deltävling.

Motorstopp:

KymiRing

Förra helgen testkördes den nybyggda banan som ligger 14 mil utanför Helsingfors, Finland, och där det i framtiden ska tävlas i motoGP. Men kritiken var hård.

– Den borde bli snabbare. Banan kräver definitivt en förändring, säger den förre motoGP-föraren Mika Kallio till YLE.

Även tysken Stefan Brandl är tuff i sin bedömning:

- Det kommer att vara omöjligt att köra moto-GP där. Ett parti var för långsamt.

ARTIKELN HANDLAR OM