Går på knock

SPORTBLADET

Ekström: Som racingförare glömmer jag aldrig

Foto: Nya, hårdare Mattias Ekström.

Glöm bilden av den blyga, försiktiga masen.

Inför DTM-finalen har Mattias Ekström ändrat stil.

– Jag ska göra processen kort, säger han.

Inför den näst sista deltävlingen i DTM i Barcelona såg det ut som om Audis Mattias Ekström och Martin Tomczyk skulle göra upp om guldet.

Men båda blev brutalt avprejade av Mercedesförarna Daniel la Rosa respektive Mika Häkkinen - som inte hade något med totalsegern att göra. Mercedes två förare fick kännbara straff, men eftersom Audis killar tappade viktiga poäng i titelkampen skiljer det nu bara två poäng mellan ledande Ekström och närmsta Mercedes, Bruno Sprengler, inför söndagens final.

”Full attack”

– Det blir full attack, det är rätt enkelt. Det gäller att vara först över mållinjen, säger svensken som vann det tyska standardvagnsmästerskapet 2004.

– Självklart dyker det upp minnesbilder från Barcelona och då blir jag lätt irriterad. Med tiden lär man sig förtränga det, men när jag ser reprisen så brinner det.

Går det att glömma? Det sägs ju att racerförare har elefantminne.

– Hamnar jag i samma situation igen blir det full attack från min sida. Sist tänkte jag efter och valde att köra lite försiktigt. Det gör jag inte om. Privat är jag inte långsint men som racerförare glömmer jag aldrig.

120 000 fans

Audi blev så irriterade att teamet plockade alla sina bilar av banan, men nu säger de båda tävlande stallen att man förväntar sig en juste avslutning inför mer än 120 000 fans på Hockenheimring.

– Jag har tänkt igenom det som hände både en, två och tio gånger och hoppas för sportens skull att det blir en rättvis final.

Mattias Ekström slåss inte bara mot Mercedes Bruno Sprengler, bakom jagar också hans stallkompis Martin Tomczyk. Ekström måste besegra båda poängmässigt, för är poängen lika räknas segrar och andraplatser och där får han stryk av båda.

– Jag har alltid varit bäst när det gäller, det blir som en sjuk drivkraft och ju sämre förutsättningarna är och ju mer press det är desto roligare blir det, säger svensken som kör bil efter mottot:

”Go hard or go home”.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport