Förberedde banan innan regnet: ”En chansning från arrangörens sida”

SM-finalen mellan Smederna och Dackarna gick inte att genomföra

avSimon Norberg

SPORTBLADET

Under eftermiddagen förberedde Smederna sin hemmabana för att vara så snabb som möjligt.

Sedan vräkte regnet ner och förstörde final-festen.

– Det är en chansning från arrangörens sida att försöka få till en bra racingbana i kväll, säger Dackarnas lagledare Peter Karlsson.

Under eftermiddagen lyste solen över Eskilstuna Motorstadion och regnovädret var långt borta.

Då valde arrangören att börja preparera banan för att få till en optimal och snabb hemmabana åt Smedförarna.

Det slutade med att allt regnade bort ungefär en timme före matchstart.

”Chansning”

Beslutet blev med andra ord ödesdigert och runt 20.30 – en och en halv timme efter matchen skulle börjat – klev tävlingsledaren Ingvar Ånsberg fram och meddelade att finalen blir uppskjuten en vecka.

– Det är en chansning från arrangörens sida att försöka få till en bra racingbana i kväll, men det är lätt att peka finger med facit i hand, säger Dackarnas lagledare Peter Karlsson.

Hade det gått att undvika att vänta så länge innan beslut togs?

– De ville ju försöka få till banan, men det blev till och med sämre. Det är lätt att stå här i efterhand och säga det. Man får utgå från att de gör sitt bästa jobb. Produkten blev inte bra. Förarnas säkerhet går först och det fanns bara ett beslut att ta. Det blev ett antiklimax skulle jag säga. Vi laddade för att tävla och så blev det snopet så här. Bara repa mod och komma tillbaka.

”Måste kunna gå till jobbet”

Vi hörde besvikna supportrar till Dackarna som skrek att det här hade minsann aldrig hänt i Målilla.

– Det kan hända där också. Vädret styr man inte över. I kylan som är här tål inte banan regnet som kom så olägligt där mellan 18 och 19. Det är som det är. Det fanns inte en chans att köra på det, det blev bara sämre.

I Smedernas läger var det också självklart att blåsa av finalen och flytta fram den.

– Jag är ganska säker på att det blivit både en och två och tre och fyra krascher kanske. Hur farliga kan man inte säga, men det hade inte varit säker för förarna i dag. De måste kunna gå till jobbet i morgon också, säger lagledaren Jerker Eriksson.

ARTIKELN HANDLAR OM