Så ska Beth Paretta ta en kvinna till seger i Indy 500

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:
Beth Paretta vill satsa på kvinnor inom IndyCar
Foto: Joe Skibinski
Beth Paretta vill satsa på kvinnor inom IndyCar

SPORTBLADET

2014 föddes en idé. Sju år senare är den verklighet. Nu står Beth Paretta redo för klassikern Indy 500 med ett team där kvinnorna har huvudrollen.

– Mitt mål att ha en en kvinnans namn på den där pokalen, säger hon.

Den amerikanska teamägaren har inlett ett samarbete med Team Penske, ett av IndyCars mest framgångsrika stall, för att öka mångfalden inom motorsporten. Hennes team, Paretta Autosport, fokuserar på att ha kvinnor på så många positioner som möjligt och bilen ska köras av schweiziskan Simona de Silvestro.

– Inför tävlingen vet ingen vem som vinner, det är Indy 500 som väljer vinnaren. Du behöver förarkunskaper, en bra bil och du behöver tur. Jag hoppas att vi tar oss i mål, jag hade blivit överlycklig om att vi tar en plats bland de tio främsta och mitt mål är att en dag vinna racet och ha en en kvinnans namn på den den där pokalen. Det vore fantastiskt om det kunde hända redan 2021, säger Beth Paretta men hon har en betydligt större agenda än att v ara skapa uppmärksamhet med sitt team.

Hon vill skapa förändring, en plattform där tjejer får möjligheten att lyckas under en längre period.

– Jag vill ha kontinuitet, förhoppningsvis köra en full säsong nästa år och visa att detta är en plats där kvinnor inte bara kan tävla i utan också en bra miljö de kan arbeta i. Jag vill att unga tjejer ska bli inspirerade när de ser oss, skapa alternativ för dem att göra många olika saker. För att lyckas med måste vi vara ett team att räkna med under en lång tid framöver.

Foto: Darron Cummings / TT NYHETSBYRÅN
Beth Paretta: ”Jag vill att unga tjejer ska bli inspirerade när de ser oss”

Så ska en kvinna lyckas i Indy 500

Väldigt få kvinnor har lyckats nå toppen inom den mansdominerade motorsporten. Ingen kvinna har tagit poäng i Formel 1 på mer än 45 år, det är 39 år sedan Michèle Mouton var tvåa i rally-VM och även om elva kvinnor har tävlat i Indy 500 har ingen av dem vunnit något av de 104 lopp som körts sedan 1911. Bäst lyckades Danica Patrick som slutade trea år 2009. Under 2021 har det dock skett flera stora framsteg, bland annat finns det ett team med tre kvinnliga förare i FIA World Endurance Championship (WEC), det är en kvinnlig förare i varje team i nystartade Extreme E och Maya Weug har som första tjej handplockats till Ferraris förarakademi.

•Hur ser du på er roll och var hittar du tjejerna som håller den kvalité som krävs för att nå framgång?

– När WEC startade sin satsning pratar alla om att det måste komma en kvinna till F1. Visst, men ärligt talat hur många platser finns det där och hur många debutanter får chansen? Det är oerhört svårt oavsett kön. Jag säger inte att man inte ska satsa dit, men jag vill inte att någon ska tro att det är F1 eller ingenting. Det finns så många fantastiska racingserier runt om i världen, du kan lika gärna satsa på att tävla i sportbilar eller IndyCar. Jag ser oss som ett team som kan slåss om segrar och mästerskap. Det vore så häftigt om andra team ser att vi har den bästa föraren eller ingenjören och vill värva henne, säger hon.

– Om 40 år kommer vi att kunna se tillbaka i historien och konstatera att det var en vändpunkt efter 2015, då man gjorde den förändring vi nu arbetar med. För oss är målet att folk ska se oss som ett team som bara råkar vara tjejer.

•Tittar vi i statistiken dominerar män, är kvinnor lika bra racerförare som män?

– Absolut. Allt handlar om kontinuitet, många talangfulla kvinnor som kommit upp inom racingen har fått en bättre ekonomisk deal i ett annat team och tagit den istället för att stanna kvar. Tittar du på IndyCar i dag så har toppförarna varit med sina team väldigt länge, de känner sina ingenjörer vilket gör det till ett väloljad maskineri. Du måste hitta en sponsor som ser hennes talang och vill investera i den för en lång tid framöver. Vi vill vara det teamet som ger tjejer den möjligheten.

F1-bloggen med det senaste nyheterna inför årets säsong.

Foto: Paretta Autosport
Simona de Silvestro har kört fem Indy 500 och tävlat på heltid i IndyCar. Nu är hon fabriksförare för Porsche, men gör comeback med målet är att bli första kvinna att vinna Indy 500.

Annas Motor - veckans snackisar 13.2 2020

Pole position

Lewis Hamilton

Kontraktet med Mercedes för 2021 är klart, men det är för första gången ett avtal över ett år och mästarteamet har därmed två förarplatser lediga till 2022. Gissa om årets snackis kommer att handla om vem som ska köra där nästa år?

2) Fernando Alonso

F1-föraren blev påkörd av en bil under en träningsrunda med cykeln och han har opererat käken, men enligt teamet ska han börja träna igen inom ett par dagar och säsongsstarten är inte i fara.

3) Formel 1

Motorreglementet ska frysas från och med 2022. Det har F1-kommissionen bestämt. Däremot fortsätter diskussionen kring eventuella sprintlopp 2021.

4) Portugal

Det tredje loppet i F1-kalendern (2 maj) tilldelas Portimao Säsongsstarten sker i Bahrain den 28 mars.

5) Oliver Solberg

Svensken var mycket positiv efter sitt första test med Hyundai i20 Coupe WRC inför debuten i WRC i Artic Rally i slutet av februari.

– Det var en helt fantastisk dag, säger 19-åringen.

6) Rally Sweden

Var ska det köras 2022? I år är väderförutsättningarna perfekta, men på grund av pandemin har Finland tagit över värdskapet för ett vinterrally. Rally Sweden har kontrakt över 2022, men var ska tävlingen genomföras? I Värmland, Norge och Dalarna som brukligt eller flyttas till regionerna Norrbotten, Jämtland och Västerbotten. Ett svar bör komma inom en snar framtid.

7) Mattias Ekström

Den tidigare världsmästaren i rallycross kör Artic Rally tillsammans med Emil Bergkvist. De kör i klassen WRC3

8) Joel Granfors

15-åringen kör i samma hjulspår som Marcus Ericsson och Charles Leclerc. 2021 tävlar han för Fortec Motorsport. Han inleder sin satsning på internationell formelbil i brittiska Formel 4.

9) Mattias Andersson

STCC-veteranen kör i år sin 21:a säsong i STCC. Det är nytt rekord. Han kör för Lynk & Co 03 TCR, vilket gör att han rattar samma bil som säkrade både förartiteln och märkestiteln i FIA World Touring Car Cup förra året.

10) Charlie Kimball

Han är tillbaka hos AJ Foyt i sitt elfte försök att vinna Indy 500. Den 105:e upplagan av Indy 500 avgörs den 30 maj.

Motorstopp

Ferrari

Engagemanget i Formel 1 fortsätter, men däremot överger Ferrari planerna på IndyCar.

– Vi kommer inte att göra det nu, möjligen inom en senare framtid. Nu koncentrerar vi oss på F1, säger teamchef Mattia Binotto till Speedweek.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN