Experten: Så heta är F1-teamen

SPORTBLADET

▪▪ På åtta dagar ska F1-teamen komma i form till VM-premiären.

Nu återstår det bara fyra.

▪▪ Vilka är i fas och vilka har floppat rejält? Efter den första veckan tar Sportbladets Anna Andersson testtempen på ALLA team.

1 Mercedes

Bortsett från ett elproblem under den sista testdagen har Mercedes bil återigen kört mer än alla andra. Valtteri Bottas och Lewis Hamilton har delat på testdagarna och de har kört 558 varv. Teamet imponerade när Bottas körde en racesimulering redan andra dagen och den tredje körde han på veckans snabbaste tid med de ultramjuka däcken – trots att Mercedes inte fokuserat på att köra snabba varvtider. De tre senaste årens mästare imponerar.

2  Ferrari

Det italienska teamet har kört 468 varv under fyra dagar. Sebastian Vettel och  Kimi Räikkönen har inte pumpat på med de två mjukaste gummiblandningarna än, men ändå legat på väldigt bra varvtider. Vettel var den enda föraren som körde ett varv med de mjuka däcken under 1.20. Ferrari har inte gjort någon racesimulering än, men ändå har första veckan varit positiv.

3  Red Bull

Fanns med högt upp i resultat listan efter sista testdagen, men i övrigt har första veckan varit tuff. Bilen var färdig först fem dagar innan testerna inleddes. Har haft problem med en sensor, ett batteri och avgasröret. I totala resultatlistan hade Red Bull 1,5 sekunder upp till veckans bästa varvtid (Bottas) – och nu skruvar teamet ner förväntningarna. ”Vi bör vara ikapp mitt under säsongen”, säger stallets Helmut Marko till Sky Sport.

4  Haas

I fjol var det amerikanska teamet  debutanter och hade väldigt turbulenta tester. I år har det sett betydligt bättre ut. Under den andra och den sista testdagen var Kevin Magnussen och Romain Grosjean flitigast av alla förare, och även om onsdagen var tung så är Haas tillsammans med Sauber det team som kört flest varv efter Mercedes och Ferrari. Haas har ett nära samarbete med Ferrari – och en snabb Ferrari ger det amerikanska teamet fördelar.

5  Sauber

Marcus Ericssons team är  en positiv överraskning. Under de två inledande dagarna hade Sauber flera mindre problem, men under den tredje dagen var Ericsson lycklig. Han pressade sin bästa tid med flera sekunder och hann köra 126 varv. Bara två team har kört mer än Sauber under den första veckan. Man kör med Ferraris fjolårsmotor – det kan vara en fördel under inledningen av säsongen, men en nackdel när de andra teamens motorer utvecklas under året.

6  Renault

På banan har Renault kört  bra, Jolyon Palmer var snabb under onsdagen och teamet har kört förhållandevis många varv, men vid sidan av banan finns det ett problem. FIA, internationella bilsportförbundet, har varit på plats i Barcelona för att kontrollera bilarna och Renaults bakvinge håller sig inte inom reglerna. Den måste byggas om innan säsongspremiären den 26 mars.

7  Force India

Teamet körde visserligen 278 varv under första testveckan, men hade stora problem kring avgasröret. I tisdags flög man in en ny del, men det hjälpte inte. Under hela veckan arbetade man förgäves för att hitta en lösning.

Force India valde även att låta tredjeföraren Alfonso Celis få tid på banan vilket gjorde att Esteban Ocon och Sergio Perez bara körde runt 200 varv tillsammans.

8  McLaren

Teamet har återigen motor problem, man har fått byta två motorer på fyra dagar. Honda valde till och med att skicka ett nytt aggregat för att inte riskera att bilen står utan. Tidsmässigt låg McLaren nästan tre sekunder efter Mercedes på ett enda varv och nu krävs det extremt hårt och framgångsrikt jobb under den andra veckan.

9  Toro Rosso

Det har inte fungerat som det ska för Red Bulls systerteam, den avslutande testdagen körde Daniil Kvyatt bara ett varv innan han fick motorproblem och Toro Rosso är det team som kört minst under veckan. Målsättningen att bli femma i VM känns extremt tuff.

10  Williams

Nykomlingen LanceStroll inledde sina tester med att köra av efter tolv varv. Han skadade framvingen vilket gjorde att teamet fick avsluta testdagen och flyga framvingen med privatplan till fabriken för att reparera den. När 18-åringen fick chansen igen körde han av en gång till, därefter körde han 98 varv innan han tappade kontrollen över bilen igen och skadorna var så stora att teamet fick stryka den sista testdagen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1