”Ska göra allt för att lyckas”

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Stephane Peterhansel under Rally Dakar 2020.
Foto: Bernat Armangue / TT NYHETSBYRÅN
Stephane Peterhansel under Rally Dakar 2020.

Januari tillbringar Stephane Peterhansel i öknen - i mer än halva sitt liv har fransmannen tävlat i Rally Dakar.

Det har gett honom 13 segrar i världens tuffaste rally.

– Om någon för femton år sedan hade undrat hur många Dakar jag skulle köra, hade jag sagt ett eller två till. Detta är mitt 33:e, säger fransmannen.

Han har hunnit fylla 55 år, men tillhör fortfarande toppen inom sporten och han är inte ens äldst i teamet. Kollegan Carlos Sainz har fyllt 58 vilket gör att teamets svenske debutant Mattias Ekström, är junioren med sina 42 år.

– Det är ju tydligt att även vi som är gamla kan konkurrera om segrar, Carlos vann ifjol och jag tog en pallplats. Dessutom är detta otroligt roligt, så om jag får möjligheten att köra igen så kommer jag att köra det, säger Stephane Peterhansel till RalliTurk TV.

Mellan 1978 och 2007 avgjordes Rally Dakar i Afrika, därefter avgjordes tävlingen i Sydamerika under tio år och sedan 2020 är Saudiarabien värd för det som kallats för världens farligaste rally.

– Jag hade bara sett bilder när jag kom hit för ett år sedan, men detta är bättre än vad jag hade förväntat mig. Det är som att gå tillbaka till det som en gång var Dakar, när vi tävlade i Afrika.

Segrar med mc och bil

Stephane Peterhansel debuterade i tävlingen år 1988, då som mc-förare. Han vann sin första tävling 1991 och det han bli ytterligare fem segrar på två hjul innan han bytte klass och fortsatte att tävla med bil. 2004 blev han den förste föraren efter Hubert Auriol att vinna tävlingen på både två och fyra hjul.

Foto: Victor R. Caivano / TT NYHETSBYRÅN
Stephane Peterhansel.

Sedan dess har han vunnit ytterligare sex segrar och efter de första sex etapperna leder han även årets upplaga - trots att han inte har vunnit någon etapp.

– I år har pandemin ställt allt på ända och vi har inte kunnat göra några större ändringar på bilen, men det är samma för alla. Vi vet att om vi ska kunna göra succé så måste vi vara med i toppen hela tiden, detta är ett rally som kan avgöras under den näst sista dagen, säger Peterhansel till Dakar.com.

Ett laboratorium för framtiden

I år har han en ny kartläsare, Edouard Boulanger, som är mc-förare i grunden och dessutom expert på navigation. När sex dagar och maratonetappen återstår leder han med ungefär sex minuter före Nasser Al Attiyah och siktet är inställt på ännu en seger.

– Jag ska göra allt jag kan för att lyckas, det det vore fantastiskt, säger Stephane Peterhansel.

– Jag har fortfarande samma passion för öknen, för att tävla med högpresterande bilar, att få uppleva detta fantastiska landskap och köra in ett riktigt bra resultat. Dessutom är Dakar ett laboratorium där vi deltar i den tekniska utvecklingen som vi alla behöver, det finns massor av konkreta projekt och det kommer en dag då en elbil vinner Rally Dakar och de framstegen kommer också att märkas i de bilar vi kör i vår vardag.

Annas Motor - veckans snackisar 9.1 2021

Pole position

Stephane Peterhansel
Ökenräven ger aldrig upp. Även om Carlos Sainz vann den sjätte etappen är det teamkollegan från Frankrike som leder tävlingen inför vilodagen.

2) Lewis Hamilton
Hans namn finns på startlistan, men den regerande världsmästaren har inget kontrakt. Varför? Ingen utanför den inre kretsen vet. Det enda vi vet är att Hamilton och Mercedes inte är överens.

3) Formel 1
Det snackas mycket om F1 just nu. Bland annat sägs det att starttiden ändras till årets säsong, att racen i Europa ska starta kl 14.00 igen. Dessutom pratas det om att premiären flyttas från Australien till Bahrain, att tävlingar i Portugal och San Marino tillkommer under våren medan Australien får sin plats i november. Just nu är det många rykten som snurrar, men ingenting är bekräftat.

4) Davide Brivio
Han gjorde Suzuki till världsmästare i motoGP, nu lämnar han teamet för Formel 1. Han blir VD hos Alpine, som tidigare hette Renault.
5) IndyCar
Alla svenska fans får vänta på premiären. Den skulle ha genomförts i St Petersburg i början av mars, men tävlingen har flyttats till den 25 april. Istället avgörs årets premiär på Barber Motorsports Park i Alabama den 11 april - om det inte sker fler förändringar innan dess.
6) Masarna
De svenska mästarna startar säsongen med ett hemmamöte mot Smederna, mästare 2019. Sveriges speedwayliga startar den 4 maj och pågår till den 7 september. Slutspelet avgörs under veckorna 37 till 40.

7) Mattias Ekström

Tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist debuterar den förre världsmästaren i rallycross i Rally Dakar. Under den sjätte etappen fick de problem med hjulupphängningen och tappade väldigt mycket tid, men de räknar med att kunna reparera bilen under vilodagen och fortsätta i morgon.

8) Gus Greensmith
Han kör samtliga deltävlingar i WRC för M-Sport, den andra bilen delas av Teemu Suninen och Adrien Fourmaux.

9) Alex Albon
Vid sidan av hans engagemang som simulator- och reservförare hos Red Bull kör han tyska DTM 2021.

10) Robert Kubica
Den förre F1-föraren kör det klassiska 24-timmarsloppet i Daytona tillsammans med DTM-kollegan Ferdinand Habsburg.

Motorstopp

Rally Sweden

Stridigheterna inom svenska Bilsportförbundet (SBF) hotar Rally Swedens framtid. Rallyt ägs gemensamt av SBF och Uvåns näringslivscenter, men SBF vill inte skjuta till mer pengar. Det kan betyda konkurs för rallybolaget. I sådant fall bryts det avtal som rallybolaget har med internationella bilsportförbundet (FIA) och WRC Promotor (ägaren till de kommersiella rättigheterna) som gäller fram till 2022.
Rally Sweden 2021 har ställts in på grund av den rådande pandemin.

Publicerad:

LÄS VIDARE