Stor genomgång av alla F1-stall inför säsongen

1 av 5
SPORTBLADET

I övermorgon startar F1-säsongen. Då inleds testerna i Barcelona.

Under åtta dagar ska teamen ställa in sina bilar inför säsongen. De senaste åren har Mercedes dominerat, men i år väntas både Ferrari och Red Bull kunna attackera.

– Jag tror att de kommer at vara på samma nivå som vi, säger Lewis Hamilton.

– Men kanske kommer också ett fjärde team att slåss i toppen. Vem vet vad McLaren hittar på?

Sportbladets F1-reporter Anna Andersson har tittat på alla presentationer, går igenom alla team, deras bilar och målsättningen inför VM i Formel 1 2018.

Alfa Romeo Sauber:

Detta är den första bilen som Jörg Zander verkligen har kunnat påverka. Han återvände till Sauber efter en framgångsrik period hos Audi. Sauber har byggt en helt ny bil för att kunna konkurrera om en poängplats.

– Grunden är innovativ och det aerodynamiska konceptet är väldigt radikalt, säger han.

– Under testerna måste vi förstå hur bilen fungerar, vi måste hitta inställningar som så att vi kan hitta en stabil och hög nivå.

I år kör Sauber med årets motor från Ferrari, man har en ny växellåda. Den bakre axeln har skjutits 40 mm längre bak jämfört med förra året och framaxeln har flyttats fram för att aerodynamiken ska bli bättre.

– Vi har också gjort stora förändringar på framvingen, bekräftar Zauber.
Marcus Ericsson gör sin fjärde säsong i teamet, medan hans teamkollega Charles Leclerc är debutant.

McLaren:

Med en motor från Renault och en färg som gör att alla fans känner doften av F1-historia ska Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne leverera. Färgen Papaya Spark använde McLaren för första gången 1968, på initiativ av teamets grundare Bruce McLaren.

Man har använt en lackeringsteknik för att minska vikten på färgens totala vikt till hälften. Det går också att konstatera att McLaren gjort stora förändringar på den bakre hjulaxeln.

Mercedes:

Det tyska teamet har dominerat F1 sedan 2014 och satsar på ännu en VM-titel. I fjol var bilen oförutsägbar, cheferna kallade den för diva och man hade svårt att förstå varför den betedde sig som den gjorde.

Till i år har man utvecklat de delarna som var positiva och arbetat för att ta bort de svagheter som bilen visade upp. Förhoppningen är att årets bil ska vara betydligt enklare att arbeta med. Valtteri Bottas kör nu sin andra säsong i teamet, Lewis Hamilton som vunnit tre VM-titlar med Mercedes startar sin sjätte säsong hos den tyska tillverkaren.

Ferrari:

Teamet hade chansen på VM-titeln 2017, men hade problem med tillförlitligheten. Nu gör de en nysatsning.

– Den sanna magin finns under motorhuven, säger Sebastian Vettel som jagar sin fjärde VM-titel.

Ferrari har utvecklats fjolårets bil och förändrat aerodynamiken för att bilen ska kunna konkurrera med Mercedes på de snabba banorna.

– Bilen är snygg, då brukar den vara snabb, kommenterar Kimi Räikkönen.

Red Bull:

Adrian Newey har tagit tillbaka ansvaret över bilen och i år är bilen klar i god tid.

– Målet är att kunna köra 100 varv redan under den första testdagen, säger stallchef Christian Horner.

Enligt föraren Daniel Ricciardo har bilen varit väldigt snabb i simulatorn.

– Jag tror att vi kan vara med och slåss med Ferrari och Mercedes, säger han.

Även Max Verstappen är positiv inför säsongen.

Haas:

Målsättningen är att bilen ska vara en sekund snabbare per varv jämfört med sin föregångare.

– VF-18 en evolution av fjolårets bil. Det handlar inte om att uppfinna något nytt utan att maximera alla detaljer, säger teamchef Günter Steiner.
Förare är Romain Geosjean och Kevin Magnussen.

Williams:

Bakom årets bil står Paddy Lowe, som tidigare arbetat hos Mercedes. Bilen är smalare än tidigare och den har många nya detaljer. Framförallt har man förändrat aerodynamiken. 2017 var en besvikelse för Williams som nu satsar ännu hårdare med Lance Stroll och Sergej Sirotkin.

Renault:

Med en förbättrad hjulupphängning, bättre aerodynamik och down force samt en utvecklad motor ska Renault attackera mot toppen.

– Renault har en bra position, säger Nico Hülkenberg som kör tillsammans med Carlos Sainz.


Fotnot: Toro Rosso, med Brendon Hartley och Pierre Gasly, presenterar sin bil samband med testerna som startar på måndag. Det gör även Force India, med förarna Esteban Ocon och Sergio Perez.

ARTIKELN HANDLAR OM