Andersson: ”Kör för sin överlevnad”

SPORTBLADET

Anna Andersson: Vi ska inte måla f-n på väggen efter premiären

1 av 2 | Foto: Marcus Ericsson.

Han kör för sin överlevnad i F1

Marcus Ericsson säger att han är i bättre form än någonsin.

Tyvärr verkar bilen inte vara i samma goda slag. Nu måste Ericsson kämpa för sin och teamets överlevnad.

Det kan låta drastiskt, men rent krasst är det faktiskt just det som årets F1-säsong handlar om, både för honom personligen om han vill klättra vidare i karriären och för hans team. Sauber är ett klassiskt privatstall, utan någon huvudsponsor och utan något fabrikstöd.

Teamet är beroende av sina partner, sina sponsorintäkter, de pengar som deras förare bidrar med och av den bonus som de får för sin placering i mästerskapet. Där delar de tio första teamen i mästerskapet på 400 miljoner dollar, Equal Shares, vilket ger 40 miljoner dollar per team. Därefter finns det sedan ytterligare en pott på 400 miljoner dollar som delas ut efter den placering som teamet hade i VM.

Det team som slutar på plats tio får ungefär 15 miljoner dollar, medan det team som slutar elva blir utan. Den placeringen kan vara helt avgörande för om stallet överlever eller inte.

Ansträngd ekonomi

När Sauber 2014 var helt utan poäng räddades man av att Caterham också nollade. Ericssons dåvarande team gick i konkurs och medan Sauber kunde satsa inför nästa säsong.

Nu ska vi inte måla den så kallade F-N på väggen, men Saubers ekonomi var ansträngd redan innan säsongen startade och stallet gjorde en riktigt dålig premiär. Bilen hade ingen fart, Ericsson tvingades bryta och Felipe Nasr var näst sist. Säsongen är rekordlång (21 lopp) i år och det krävs ett enormt hårt arbete och lite mer än en gnutta tur för att teamet ska kunna upprepa fjolårets resultat då man slutade åtta av tio stall. Fältet är jämnare i år, Toro Rosso kör i en annan liga, Haas tog poäng med en motor från Ferrari, Renault är ett fabriksteam, McLaren har stora resurser och Manor som var sist i premiären kör med den vassaste motorn i fältet.

I år finns det ingen räddningsplanka.

Därför kör både Sauber och Marcus Ericsson för sin framtid i F1.

■ ■ ■

Sebastian Vettel gjorde en grym start och tog ledningen i Australiens GP, men en dålig strategi gjorde att Mercedes var etta och tvåa i mål. Det positiva var att potentialen finns hos Ferrari, det kan stressa Mercedes och ge oss en spännande säsong.

■ ■ ■

Vilken premiär av det amerikanska teamet HaasF1. Visserligen blev Esteban Gutierrez påkörd, men Romain Grosjean körde in som sexa i teamets första lopp.

– Det är en seger för oss, sa han efteråt.

Det har han helt rätt i.

■ ■ ■

Det är fantastiskt att Fernando Alonso kunde klättra ur en så demolerad bil. Hans McLaren var skrot. Det visar vilket enormt arbete F1 har gjort för att förbättra säkerheten och hur viktigt det är att det arbetet fortsätter.

ARTIKELN HANDLAR OM