Johaug sågas: Är bara patetiskt...

SPORTBLADET

Beteendet väcker känslor i Norge

1 av 3

När Therese Johaug, 25, intervjuas i tv passar hon på att ta en klunk vatten.

Tricket för att marknadsföra sponsorn Isklar sågas nu av pr-experter.

– Det ser bara dumt ut och jag undrar om de som säljer varorna tjänar på det, säger Kjell Terje Ringdal, förstelektor vid Marknadshögskolan i Oslo, till Aftenposten.

När alpina skidåkare tagit sig ner till målet är de inte sena att slänga upp benet för att visa sponsorns namn på undersidan av skidan.

Längdskidstjärnan Therese Johaug är mer diskret. Eller ja, är hon det?

Många har lagt märke till hur Johaug i nästan alla tv-intervjuer håller i en vattenflaska som hon någon gång under intervjun dricker ur.

Isklar är norska skidförbundets huvudsponsor och Johaug gör sitt bästa för att marknadsföra märket.

”Det blir patetiskt”

Men pr-tricket får nu kritik från experter.

– Behöver pengar och behovet är stort, men till slut blir det komiskt, säger Kjell Terje Ringdal, förstelektor vid Marknadshögskolan i Oslo.

Skolans rektor Trond Blindheim är ännu hårdare i sin kritik:

– Det blir patetiskt. Troligen ingår detta i avtalet som skidförbundet har med sponsorerna och tanken är att en sådan exponering kommer att accelerera försäljningen. Jag är inte övertygad om att det har en sådan effekt.

”Vill vara goda ambassadörer”

Bernt Halvard Olderskog, kommersiell chef för längdåkningsgrenen i norska skidförbundet, anser dock inte att det är konstigt att Johaug dricker under en kort tv-intervju.

– Detta är produkter som vi använder en hel del och kan stå för. Vi förnekar inte att det är kommersiellt. Men vi vill vara goda ambassadörer och skulle aldrig be våra utövare använda något de inte kan stå för. Men om någon uppfattar det som olämpligt måste vi kanske fundera på om något kan göras annorlunda och bättre, säger han till Aftenposten.

ARTIKELN HANDLAR OM