Superdatorn som ska skapa ännu bättre racing i F1

Foto: STEFAN JERREVÅNG
Mario Isola med årets nykomling, hypersoft
SPORTBLADET

BARCELONA. I fjol krossade F1 flera banrekord. Men i år kommer det att gå ännu snabbare.
Dessutom ska den nya superdatorn skapa ännu bättre racing.
– Den hjälper oss att välja de däck som ger störst variation i strategier vilket gör det mer spännande för fansen. säger Mario Isola.

Inför 2017 gjordes stora regeländringar, F1 blev närmare fem sekunder snabbare och under säsongen bjöds fansen på en spännande kamp där det var jämnt mellan teamen i mitten och två förare från olika team som länge kämpade om VM-titeln.
Men i år förväntar sig Mario Isola, chef hos däckleverantören Pirelli en ännu bättre fajt och en ännu mer spännande show. Detta tack var vare de nya däckblandningarna och en uppdaterad mjukvara.

Foto: STEFAN JERREVÅNG / 2800
Mario Isola


– Det perfekta är om det alltid är två depåstopp, det är den bästa kompromissen mellan omkörningar och show utan att det blir för komplicerat för publiken. Två depåstopp ger oss också flest möjliga strategier, säger han till Sportbladet.

Nya gummiblandningar - fler alternativ

Inför årets säsong har företaget tillfört en mjuk gummiblandning, hypersoft och gjort samtliga varianter ett steg mjukare, man har dessutom förändrat deras arbetsfönster. Mellan däcken medium och hypersoft skiljer det längre inte så mycket mellan vilken temperatur som krävs i däcken för att föraren ska få dem att arbeta optimalt.
– Medium kräver den högsta temperaturen och hypersoft den lägsta, den här förändringen ska göra däcken lite enklare att hantera, berättar han.
– I fjol hade vi fem gummiblandningar, men den hårda var så hård att vi bara använde den i Barcelona. Då hade vi fyra kvar och vi skulle nominera trea av dem till vart och ett av de 19 loppen. Den variationen var för dålig.

Foto: STEFAN JERREVÅNG

Fler strategier - bättre show

I år finns sju olika däck att välja mellan, även om det superhårda däcket knappast kommer till användning, och tack vare den nya mjukvaran ska fansen uppleva ännu mer spänning.
– Vi lägger in all data från däcken i datorn och får tillbaka ett resultat som ger oss ett antal uppskattade depåstopp och strategier. Efter det väljer vi sedan de tre gummiblandningar som ger oss två depåstopp, men med flest antal alternativa strategier. Ger datorn oss ett alternativ på tre däck som ger två depåstopp och fem strategier och ett annat förslag som ger oss två depåstopp och tio strategier väljer vi det senare. När teamen väljer olika taktik blir showen bättre för fansen.
Mjukare däck, uppdaterade bilar. Hur mycket snabbare blir F1 2018?
– Under våren tippar jag på en och en halv sekund snabbare än 2017. Sedan utvecklas bilarna under året vilket gör att bilarna blir ytterligare en sekund snabbare till slutet av säsongen. Det ger oss ungefär två och en halv sekund per varv i slutet av året.

ALLA NYHETER I FORMEL 1 INFÖR 2018

VM-deltävlingar:
2018 är det 21 lopp, det är den längsta kalendern sedan 2016. Jämfört med 2017 finns Tysklands GP på Hockenheimring med Frankrikes GP gör comeback. Nu på Le Castellet. Sedan har Bahrains GP och Kinas GP bytt plats i kalendern, tävlingen i Baku flyttas fram till april, Rysslands GP körs under hösten och ersätter Malaysias GP som har försvunnit.

Starttider:

Det är nya tider för F1. Alla lopp börjar tio minuter över hel timme och lokaltid börjar loppen i regel kl 15.10, men det finns undantag. även kvalet startar kl 15.00. Under helgens premiär är det kval klockan 07.00 på lördag och Australiens GP startar kl 07.10 på söndag, men tänk på att det är sommartid och klockan flyttas fram en timme natten till söndag.

Foto: STEFAN JERREVÅNG


Nya team:
Alfa Romeo gör comeback som titelsponsor till Sauber. Därför är Marcus Ericssons bil numera röd och vit, inte gul och blå.
Nya förare:
Charles Leclerc, Monaco, gör Marcus Ericsson sällskap hos Sauber. Han vann GP3 för två år sedan, Formel 2 förra året och tillhör Ferraris akademi. Ifjol körde han fredagsträningar för Sauber. Han spås en lysande framtid.
Sergej Sirotkin, Ryssland, debuterar för Williams. I det klassiska teamet gör Robert Kubica, Polen, comeback som utvecklingsförare. Han lämnade F1 efter en svår rallyolycka 2011.
Nya motorpartner:
Alfa Romeo Sauber: Ericssons team kör med en motor från Ferrari, men nu är det årets motor och den kommer att uppdateras under säsongen. Ifjol kämpade teamet med en motor från 2016.
McLaren: efter det misslyckade samarbetet med Honda köper McLaren sina motorer från Renault.
Toro-Rosso: Red Bulls systerteam har inlett ett samarbete med Honda.

Foto: STEFAN JERREVÅNG

Nya regler:
Halo: Det nya, men mycket omdiskuterade, cockpitskyddet ska se till att föraren inte träffas av några kringflygande föremål på banan. Förarna tycker att det är svårt att ta sig i och ur bilen och att det är trångt.

Minstavikten: Den har ökat från 728 till 733 kg, detta på grund av Halo. En F1-bil har aldrig tidigare varit så tung.
Olja: Förra året anklagades vissa team för att ha blandat olja i bränslet, det var svårt att bevisa. I år får stallen bara använda sig av en specifikation av motorolja under en tävlingshelg.
Handsken: En ny handske ska göra att sjukvårdspersonalen vet hur en förare mår redan innan de är på plats efter en olycka. De kan bland annat få information om förarens puls, syretillförseln i blodet och hur rörlig föraren är.
Motorer: Ifjol kunde varje förare använda fyra motorer, i år handlar det om tre. Även de andra motorelementen beträffas av regleringen, turbo och MGU-H begränsas till tre, medan det är tillåtet att använda två exemplar av exempelvis MGU-K och batteri.
Motorbyte: Den som använder fler än det tillåtna antalet komponenter straffas i starten. Vid första tillgället med tio platsers tillbakaflyttning, vid andra med fem. Byts fler komponenter och föraren ska flyttas tillbaka 15 platser eller mer måste han starta längst bak. Beträffar de flera förare startar de i den ordning de anmält bytena.

Stående omstart: Om regnet öser ner och loppet startas bakom säkerhetsbilen genomförs flera formationsvarv till dess att förhållandena förbättrats och sedan blir det en stående omstart. Formationsvarven räknas in i tävlingsdistansen. Samma sak gäller efter en rödflagg – om förhållandena tillåter det.

Foto: STEFAN JERREVÅNG


Däcken: Samtliga däckset är ett steg mjukare än förra året, dessutom tillkommer två nya gummiblandningar, hypersoft och superhard. Det gör att det finns sju olika däck att välja mellan och Pirelli väljer fortfarande ut tre alternativ till varje race. Hypersoft kommer att användas på stadsbanor och superhard knappast att användas över huvudtaget.

Alla däck - och dess färger:
Rosa: Hypersoft
Lila: Supersoft
Rött: Supersoft
Gul: Soft
Vit: Medium
Isblå: Hard
Orange: Superhard
Regndäck:

Grön: Intermediate (vid blandade förhållanden)
Mörkblå: Monsun (vid större vattenmängder)

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM