Nu ska Ericsson slå tillbaka

avAnna Andersson

Publicerad:

Saubers uppdateringar ska ge poäng på Suzuka

Foto: Foto: TT
Marcus Ericsson

Bilen förbättrades till Singapores GP.

Men Marcus Ericsson blev utan poäng.

– På Suzuka däremot är jag övertygad om att vi ska vara med och slåss om poäng, säger han.

Inför tävlingen i Singapore förra helgen kom Sauber med flera uppdateringar på bilen, den långa snabelnosen var ersatt med en kortare variant, man hade även gjort förändringar på bland annat bakvingen och underredet. Men på stadsbanan så föll ändringarna inte speciellt väl ut. Teamet var långt efter i kvalet och Felipe Nasr lyckades till slut ta en poäng, Marcus Ericsson däremot blev utan för första gången på fyra lopp.

Nu har serien rest vidare till Japan och Suzuka, en klassisk bana som kräver en bra motor och mycket downforce. Där tror Sauber att deras nya aerodynamikpaket ska ge resultat.

– Jag ser verkligen fram emot utmaningarna här på Suzuka, säger Ericsson.

– Jag är övertygad om att vi med vår nya aerodynamik kommer att ha en starkare position än senast och att vi ska kunna vara med och slåss om poäng.

Bra minnen

Svensken har många härliga minnen från Japan, han körde Formel 3 i landet 2009 och då vann han mästerskapet just på Suzuka.

– Jag ser verkligen fram emot att tävla i Japan. Jag känner väl till landet efter mitt år i Formel 3 och då bodde jag också här, säger Ericsson.

– Det är skönt att komma tillbaka och träffa alla fans som är tokiga i motorsport och dessutom tycker jag väldigt mycket om banan, det är otroligt roligt att köra på Suzuka.

Världens bästa bana

Banan som byggdes 1962 är mycket omtyckt bland F1-förarna. Den har formen av en åtta och innehåller det mesta som en racerförare kan önska sig, snabba kurvor, långsamma kurvor, medelsnabba kurvor och långa rakor.

– Suzuka är kanske den bästa banan i världen att köra F1 på, den har all, skriver Stefan Lill-Lövis Johansson i ett exklusivt inlägg på Sportbladets F1-blogg.

–  Den har sektioner med en härlig rytm i, jag gillar framförallt kombinationen av kurvor strax efter start och målrakan, där kan man tjäna flera sekunder om man får till den helt rätt och naturligtvis tappa många om man missar. Banan är en stor utmaning både för förarna och även för ingenjörerna som ska hitta rätt inställningar på bilen.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM