”Kvinnor har en enorm fördel i F1”

1 av 7
SPORTBLADET

I över 20 år har F1 varit en värld utan kvinnor. Nu är väntan över.

Susie Wolff har kört för Williams.

– Det sägs alltid vi kvinnor inte är tillräckligt vältränade för att köra F1, säger hon.

– Det stämmer inte. Vi har en enorm fördel.

När Susie Wolff, tidigare Stoddart, fick följa med till go-kartbanan som åttaåring var hon fast. Farten, bilen och spänningen slukade henne. När andra tjejer valde fotboll, ridsport eller simning fanns det bara ett alternativ för henne - racing.

Hon kämpade mot konkurrenter och fördomar mot sitt mål.

– När jag var 13-14 år var jag på Donington och såg ett F3-lopp, Jenson Button körde. Då kände jag att jag vill bli racerförare och köra F1, säger hon.

Efter sju åt i tyska DTM fick hon 2012 chansen som tredjeförare hos Willliams F1. Nu har den rollen tagit henne från simulatorn och tester till en F1-helg. När Susie Wolff i går körde ut på klassiska Silverstone under det första träningspasset var det första gången sedan 1992 som en kvinna körde under en racehelg och till nästa deltävling i Tyskland får brittiskan chansen igen.

– Det har jag drömt om sedan jag testade F1 för första gången för tre år sedan. Att få köra en F1-bil är en helt fantastisk känsla, säger hon när vi möts för en exklusiv intervju.

– Det är den mest tekniska bilen som du kan köra och du får jobba med de allra bästa. Att få köra ut på Silverstone, genom Maggotts, Becketts och Stowe, det kan inte bli bättre än så.

Den enda kvinnan som tagit en F1-poäng var Lella Lombardi under 1970-talet, den senaste kvinnan som försökte var Giovanna Amati.

Varför lyckas så få kvinnor ta sig till F1?

– Det är ett tudelat problem. Det är många tjejer som är intresserade, men det finns få förebilder. Det andra problemet är att det är få tjejer som får chansen att utvecklas. Det är för få att välja bland och då är det svårt att få fram någon som är tillräckigt bra.

”Måste jobba hårdare”

Har du behandlats annorlunda för att du är tjej?

– Jag började tävla när jag var åtta, då tänker du inte på om du är en flicka eller pojke. Jag växte upp med racingen, min mamma var med och hon gav mig aldrig känslan av att jag var annorlunda, säger Susie Wolff.

– Alla tjejer inom motorsporten måste jobba hårdare för att få respekten, men när du väl har den så är du accepterad. Detta är F1, det är tufft. Hela miljön är hård och prestationsbaserad, om du inte är tillräckligt bra så finns det ingen plats för dig. Vi är alla medvetna om det och vi vet vad vi måste göra för att stanna kvar, det handlar inte om kön. Det är det otroligt tufft för alla förare inom F1, oavsett som du är man eller kvinna.

”Jag är den som får njuta”

Hon ler, men vägen till F1 har varit allt annat än rak. Hon har fått kritik för att hon lever på sitt utseende, för att hennes man Toto Wolff äger 16 procent av aktierna i Williams och för att han skulle ha köpt henne platsen.

- Det är en svår fråga. Jag är otroligt lycklig över att ha en man som stöttar mig. Det är inte alla män som vill stötta sin fru när hon vill köra F1, men han står bakom mig. Jag anser att man måste ta alla möjligheter man får, å andra sidan så är det inte han som är på banan. Det är jag. Då är det upp till mig, det är jag som ska prestera och det är jag som ska se till att det blir en bra varvtid. Jag tog mig till DTM och jag gjorde ett bra jobb oavsett vem jag lever tillsammans med. Samtidigt får jag frågan hela tiden och folk antyder saker, men jag bryr mig verkligen inte om det. Jag är den som får njuta av att köra en F1-bil och det är jag som är en del av Williams. Om det är en sak som är väldigt klar och tydlig så är det att om jag inte är tillräckligt duktig så åker jag ut, oavsett vem min man är.

Hur klarar du av att bli tagen på allvar på banan och utan att ses som en nickedocka när sponsorerna vill ha snygga bilder?

- Det är en otroligt svår linje att balansera på och ibland är den otroligt tun. Jag är här som en seriös racingförare, men samtidigt så finns det ett stort intresse för PR och Martini är huvudsponsor. Företaget står för glamour och de vill framhäva det. Jag gör mycket PR för dem och då kan jag fråga mig själv är jag här för reklamjobb eller som racerförare? Samtidigt är det också ett sätt att arbeta mot fördomen, många människor tror att kvinnliga racerförare är väldigt stora och maskulina och så är inte fallet.

– Jag försöker inte att vara någonting som jag inte är, utan jag är mig själv. Jag är en kvinnlig racerförare.

Hur blir du mottagen på banan av dina manliga konkurrenter?

– Jag tror att folk inser att det är tufft att köra en F1-bil på den här nivån. Det är A tufft att komma hit och det är B tufft att stanna kvar. Samtidigt så bryr jag mig inte riktigt om de respekterar mig eller inte. Jag är här, jag trivs här, är accepterad här och jag fungerar bra tillsammans med Valtteri (Bottas) och jag går bra ihop med Felipe (Massa). Jag har aldrig känslan av att de ser ner på mig utan de tackar mig för ett bra jobb.

Finns det någon fördel med att ha en kvinnlig F1-förare?

– Ja, man har alltid pratat om att kvinnor inte är tillräckligt vältränade för att köra F1, men det är faktiskt inte så.  Med de nya bilarna kan man vända det till en fördel ju mindre du är ju bättre plats har du i bilen och ju lättare du är ju bättre passar du i bilen. Jag är väl ungefär lika stor som Felipe, men tio kilo lättare så...det är lite gammalmodigt att säga så. Storleken är en fördel.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1