Nya tröjan ger "Bajen" 36,5 miljoner

SPORTBLADET

Första bilderna på Hammarbys nya matchdräkt

I år bär spelarna de hyllade Kappa-tröjorna.

Hammarby har tecknat ett drömkontrakt - värt 36,5 miljoner kronor.

- De är väldigt snygga. De är tajta så nu får man träna ännu hårdare under försäsongen, så man ser bra ut till premiären, säger Petur Marteinsson och skrattar.

Italienska landslaget skapade diskussion när de bytte matchställ inför EM 2000.

Sedan dess har Kappas matchtröjor hyllats för sin snygga design och nu gör de sitt intåg i Sverige.

Hammarby har tecknat ett avtal med det italienska modeföretaget och Sportbladet kan som första tidning visa bilderna på 2005 års matchställ.

"Jäkligt ball"

- Materialet är skönt och de sitter tajt. Det är jäkligt ball. Men det ser nog bättre ut när det närmar sig säsongen. Det är lite för mycket julstek runt magen nu, säger Hammarbyförsvararen Marteinsson och skrattar.

- De har bra passform, de är tajta och sköna, säger kollegan Patrik Gerrbrand.

Dessutom uppges tröjan vara svårare att dra i för motståndaren. Tröjan stretchar cirka 40 centimeter och gör att det inte blir ett lika kraftigt ryck.

- Det lär väl synas bättre i alla fall. Vi får se när säsongen börjar. Men det bästa är att den är så snygg, säger Marteinsson.

Fyrdubblad inkomst

Hammarby har tecknat ett femårsavtal som ger en bruttointäkt på 7,3 miljoner kronor per år. Totalt 36,5 miljoner kronor.

Enligt vad Sportbladet erfar är det knappt fyra gånger så mycket som Hammarby fick av sin tidigare tröjsponsor.

- Det är klart att det betyder mycket för klubben. Om man tittar på vad andra klubbar får så var det här en bomb, säger Hammarbys marknadschef Patric Ljungström.

Men det finns en annan aspekt också.

- Vi är den klubb i Sverige som säljer mest merchandise och det är viktigt att jobba med.

- Men både vad det gäller coolheten och det unika samt det ekonomiska så var det här det bästa för Hammarby fotboll.

Hoppas sälja 10 000 tröjor

Hammarby kommer att gå över till Kappa i all klädförsäljning och räknar med att det säljs betydligt fler replicatröjor.

I fjol såldes runt 7 000 tröjor och i år hoppas de kunna nå över 10 000.

Trots att Kappa tar över försäljningen till sportbutikerna ska Hammarby tjäna mer på souvenirerna än tidigare år.

- Vi räknar med en något minskad omsättning men vi får bättre marginaler och ska tjäna på det, säger Ljungström.

Avtalet innebär också att ingen annan elitklubb i Stockholm kan sponsras av Kappa.

Johan Rikner