Bauhaus tveksam till friidrottsförbundet

SPORTBLADET

Närmsta framtiden avgör fortsatt samarbete med storsponsorn

Friidrottsförbundets huvudsponsor Bauhaus är besviken efter den senaste härvan kring Abeba Aregawi.

Nu tvekar man kring ett fortsatt samarbete.

– Den här härvan innehåller tyvärr många ganska prekära saker som vi överhuvudtaget inte vill stå bakom, säger Bauhaus marknadschef Johan Saxne.

Bauhaus är en av svenska friidrottslandslagets huvudsponsorer. När det tredje fallet av dopning på kort tid inom den svenska friidrotten uppdagades förra veckan blev man besviken och kallade direkt till ett möte med friidrottsförbundets generalsekreterare Stefan Olsson och marknadschefen Jan Larsson.

Som det ser ut i dagsläget kommer Bauhaus stå kvar som sponsor. Men den närmsta framtiden kommer att avgöra.

– Vi är väldigt tydliga med att hur de kommer hantera det hela de närmaste dagarna och om vi verkligen fått all fakta på bordet kommer avgöra hur vi ställer oss till ett framtida samarbete, säger Bauhaus marknadschef Johan Saxne.

"Vet inte om allt kommit upp"

Hur tycker du att de hanterat det hittills?

– Dopningsbiten har de skött bra, där har de gjort det man kan kräva – tagit ett starkt ställningstagande emot. Men än så länge vet vi inte om allt kommit upp på bordet. Det har dykt upp saker i efterhand med Aregawi tidigare och att vi nu inte fått hennes version för att det blir väldigt mycket spekulationer.

Avtalet på fyra år löper ut efter OS i sommar. Just nu är det inte direkt läge att diskutera en förlängning, menar Saxne.

– Vi är i ett läge där Aregawi inte själv sagt något och det är lite avgörande, precis som hur friidrottsförbundets arbete går framåt. Kommer de ta fram en ny dopningpolicy och så vidare? Det är saker som kommer påverka vår ställning till om vi vill gå vidare i ett samarbete eller skriva ett nytt avtal eller inte, säger Saxne.

"Ställt många krav"

Vad har ni ställt för krav för att det ska fortsätta?

– Vi har ställt många krav redan och ska ha återkoppling ganska snart. Vi ser väldigt allvarligt på det här. Vi är en av Sveriges största idrottssponsorer och tycker om idrotten och det den står för. Detta påverkar oss i grunden. Den här härvan innehåller tyvärr många ganska prekära saker som vi överhuvudtaget inte vill stå bakom. Nu gäller det att de visar vad de går för lite.

Är du besviken på förbundet?

– Det är klart man känner sig besviken. Hade det bara varit dopningsfallet i sig hade det varit svårt att hänga ut ett förbund. Men i det här fallet är det inte bara en utövare som stoppat i sig något. Det är andra saker som man tycker att de borde ha koll på. Som var hon bor till exempel.

Friidrottsförbundet svarar

Friidrottsförbundets marknadschef Jan Larsson säger att han inte fått några indikationer på att Bauhaus vill avsluta sitt samarbete.

– Däremot har vi alltid information och möten med våra partners, särskilt kring sådana här händelser som senaste veckan. 

Ser du att senaste veckans händelser skadat förbundet på marknadssidan?

– Nej inte i det korta perspektivet, sen är det svårt att göra en bedömning långsiktigt. Vi kommer göra allt för att se hur vi kan hantera det här, mer än någonsin. Det är det enda sättet vi kan göra för att behålla förtroendet – för det  är naturligtvis allvarligt.

ARTIKELN HANDLAR OM