– Det har varit frustrerande att ha varit sämst

SPORTBLADET

Ericsson om stallets katastrofala vår – och varför han själv är nöjd

1 av 6

Efter snart tre år i Formel 1 vet Marcus Ericsson precis vad han behöver.

Han behöver poäng.

Utan dem riskerar drömmen att spricka.

– Ligger du bland de sista varje helg är det svårt att visa vad man går för, säger han.

Efter en säsong fylld av motgångar reste Marcus Ericsson till Belgien och omstarten av årets F1-säsong med gott mod. Med i bagaget fanns en ny framvinge, ett nytt golv, en ny nos och andra mindre uppdateringar till bilen. Dessutom hade Ferrari levererat en ny motor.

Men redan inför kvalet stod det klart att svensken skulle starta näst sist eftersom han använt fler turboladdare än vad reglerna tillåter och som om det inte var nog tappade den nya motorn kraft på de långa rakorna.

– De stora uppdateringarna vi har med oss är jättespännande, men jag har lärt mig att en uppdatering inte automatiskt innebär att man tar jättestora steg framåt, säger Sauberföraren till Sportbladet.

– Det är klart att vi siktar på att ta poäng under hösten, men det är svårt att säga om det går att ta någon redan den första helgen. Vi får se hur allt fungerar och det är möjligt att vi behöver mer tid för att optimera nyheterna så att de passar till bilen.

Sauber har haft ett tungt år både sportsligt och ekonomiskt. Allt började med att den nya bilen inte var redo när testsäsongen drog igång, därefter blev ekonomin allt sämre. Det var svårt att betala ut lönerna till de anställda och bilen var kvar i samma form som den var under premiären – samtidigt som konkurrenterna utvecklade sitt material. Det dröjde fram till den sista helgen i juli innan teamet kunde presentera en ny ägare och en uppdatering av bilen.

”Inte utvecklats”

– Det är klart att det har varit frustrerande att vi har varit det sämsta stallet på banan och att vår bil inte har utvecklats alls. Det är ingen hemlighet att teamet har haft det riktigt tufft ekonomiskt och det har gjort att bilen inte kunde uppdateras under den första halvan av säsongen. Står man stilla i utvecklingen så faller man i resultatlistan, konkurrenterna går hela tiden framåt, säger han.

– Samtidigt är jag nöjd med min egen insats. Jag tycker att jag har utvecklats som förare, att jag kör på en högre nivå än vad jag har gjort tidigare och därför är det synd att det inte syns i resultatlistan.

Du inledde bra, sedan fick du hård kritik efter två krascher i England och Ungern. Hur hanterade du det?

– Det är små marginaler, lägger man ett halvt hjul utanför en kantstenen så sitter man i räcket och förstör en hel helg. Sedan åkte jag på en redig krasch efter det också. Det är de små marginalerna som gör skillnaden. Jag måste lära mig av det, jag får inte köra på marginalen eller jag måste i alla fall välja rätt tillfällen att göra det. Samtidigt är det en del av spelet. Alla vet att man sitter i muren ibland. Så är det, det gäller bara att inte göra det för ofta.

Du har inget kontrakt för nästa säsong. Det är många förare som konkurrerar om få platser. Vad behöver du göra för att säkra en fjärde säsong?

– Varje år säger man att det är den viktigaste hösten, men i år är den otroligt viktig eftersom jag vill visa att jag ska vara kvar i F1. Därför är det otroligt viktigt för mig. Jag känner ingen press utan är redo att visa vad jag kan

– Självklart vill jag stanna i formel 1, det är prioritet. Jag är på en nivå både när det gäller erfarenhet och prestation att jag kan slåss om poäng varje helg, men jag vill ha materialet att kunna göra det också. Det vore otroligt kul om vi kunde vara lite högre upp i resultatlistan redan i helgen, men framförallt under hösten. Tyvärr är det så att om du ligger bland de sista varje helg är det svårt att visa sina kvaliteter och bli uppmärksammad för det jobb man gör. Det är väldigt viktigt för mig och det vore bra för mig om jag kunde komma högre upp i resultatlistan och visa vad jag kan.

Enda teamet utan poäng

Sauber har inte tagit någon poäng på de 15 senaste loppen och eftersom båda förarna lämnade kvalet redan i den första omgången verkar det svårt att göra det i Belgiens GP heller. Just nu är teamet det enda utan poäng och skillnaden mellan plats tio och elva i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet är minst 35 miljoner dollar – pengar som kan vara avgörande för nästa säsong.

– Det började bli oroligt när vi inte tog några poäng, men sedan de nya ägarna kom in har alla i teamet bytt oron mot en tro på framtiden och det känns väldigt bra inför omstarten.

– Det känns som ”nu jäklar kör vi för poäng, vi ska tillbaka”. Det är mer revansch än en press över att vi har noll poäng.

”Känner ett lugn”

Du kör inte bara för teamet, du kör för att din egen framtid i F1. Du måste prestera, men kör den sämsta bilen. Hur hanterar du den situationen?

– Jag kör mitt tredje år i F1 och har lärt mig att man har det material man har och eftersom det inte går att påverka gäller det att fokusera på prestation. Hade detta varit mitt första år hade jag varit mer frustrerad och pressad. Nu känner jag ett lugn, att jag kan jobba med prestationen utan att tänka så mycket på resultat och poäng.

– Samtidigt vill jag ta poäng och fajtas längre fram.

När räknar du med ett besked om din framtid?

– Det vore skönt om det är inom en månad eller två. Jag vet att vi håller kontakt med Sauber och ytterligare två eller tre stall, men däremot vet jag inte hur långt snacket har nått än, säger Marcus Ericsson.

– Det viktiga för mig, som hade en väldigt tuff månad i juli, är att jag kommer tillbaka på den nivån jag hade under inledningen av säsongen. Då slog jag min teamkamrat och så vidare. Där måste jag ligga och jag siktar på att starta upp på den nivån också.

Den första chansen har han i eftermiddag.

Se fler höjdpunkter på viasatsport.se och matcherna live på viaplay.se

ARTIKELN HANDLAR OM