Hamilton rattsurfar – och Ericsson erbjuder sig att ta över

Foto: Stefan Jerrevång
Lewis Hamilton
SPORTBLADET

BARCELONA. I dag avslutas F1-testerna.

Men Lewis Hamilton har redan tröttnat.

Därför surfar han bakom ratten.

Britten har aldrig varit speciellt förtjust i tester och efter fyra VM-titlar och mer än tio säsonger i F1 har han sin bestämda uppfattning.

Tester är ett nödvändigt ont.

– Nu handlar det om att smälla in så många varv som möjligt. När jag kommer till garaget ska det ändras lite här och där, säger Mercedes förare efter sin sjunde testdag.

– Tester handlar om att att prova aerodynamiken och hjulupphängningen. I dag gick vi igenom olika däck, vilket slitaget var på ett par varv och hur länge de höll. Det är inte speciellt spännande.

Även om han delar varje testdag med Valtteri Bottas behöver han någonting för att slå ihjäl tiden. Det är då mobiltelefonen följer med in i cockpit.

”Kan ta över hans bil”

– När jag kört in i garaget tar jag telefonen, svarar på mejl och sådant medan jag väntar. När de säger att jag ska köra ger jag tillbaka mobilen och kör mina varv . När jag parkerar i garaget får jag tillbaka den och fortsätter med det jag höll på med, sedan kör jag ett par varv till. Det finns inte speciellt mycket att lära sig på banan, egentligen.

I dag ska Hamilton köra under förmiddagen, men han hoppas på att få mindre telefontid eftersom Mercedes har planerat in en racesimulering.

Foto: Stefan Jerrev ång

– Då kan jag börja ta det på lite allvar, det är något mer som tävling och jag kan notera hur bilen uppför sig de olika varven, säger han.

– Tester är inte speciellt upphetsande.

Den åsikten delar inte hans svenske konkurrent, Marcus Ericsson.

– Det är aldrig tråkigt att köra en F1-bil, och det är så få testdagar att de blir väldigt viktiga, säger Saubers förare.

– Tycker Hamilton det får det stå för honom. Jag kan gärna ta över och köra hans bil om han tycker att det är så tråkigt.

HETASTE SNACKET FRÅN TESTERNA

Kevin Magnussen, Haas, fick till en mycket bra tid med sina supermjuka däck.

Foto: Stefan Jerrevång

– Det  känns skönt att för första gången i min karriär vara i ett team även en andra säsong, tidigare har jag alltidi bytt efter ett år. Nu behöver jag inte börja från noll.

Tatiana Calderón satsar vidare mot F1. I  år är hon testförare hos Sauber samtidigt som hon kör i GP3.

Foto: Stefan Jerrev ång

Nico Hülkenberg och Carlos Sainz lyckades båda köra sin Renault på en varvtid kring 1.18,7.

– Vi har många nyheter under chassit och det tar tid att ställa in. Det finns mer att ge, säger tysken.

Foto: Stefan Jerrevång

Sebastian Vettel - nytt varvrekord, men dåligt humör.

– Det är ingen hemlighet att Mercedes är favoriter. Oavsett när man ser dem ser de riktigt starka ut.

Foto: Stefan Jerrevång

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas körde inte några snabba varv utan pressade varv efter var med mediumdäcken.

– Vi har inte kört några kvalvarv med lite bränsle än, kanske kommer det, säger Hamilton.

Foto: Stefan Jerrev ång
Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM