Rekord för finske nyförvärvet i F1

Ericsson kämpar med balansen

1 av 10 | Foto: PETER WIXTRÖM / AFTONBLADET
Sportbladet är på plats i Barcelona.
SPORTBLADET

BARCELONA. Mercedes har vunnit VM tre år i rad.
Nu fortsätter teamet att imponera - trots att reglerna gjorts om.
– Allt verkar gå åt rätt håll, säger Valtteri Bottas.

I samband med att Mercedes teamchef Toto Wolff och styrelseordföranden Niki Lauda kom till Barcelona så visade teamets nyförvärv vad han går för.
Han körde på årets bästa tid, 1.19,310 med de supermjuka däcken.
– Det var ännu en bra testdag för min del. Vi kunde köra hela det program som vi hade planerat och jag måste säga att jag trivs bättre i bilen nu när vi har gjort ett par förändringar, säger han.
– Men snabba varv betyder ingenting under testerna. Det som betyder något är var vi är när vi kommer till premiären i Melbourne. Jag är bara nöjd över att vi kunde genomföra hela vårt program och jag lärde mig väldigt mycket. Nu fokuserar vi på morgondagen.

Pigg Massa

Mercedes har imponerat genom att köra många varv, köra konstanta varvtider och dessutom snabba varv. Bakom har Williams med veteranen Felipe Massa också varit snabba. I går körde Massa inte bara den snabbaste varvtiden, han körde också flest antal varv, 168. I dag var han näst snabbast och hann med 53 varv under en förmiddag.
– Det vore fantastiskt om Williams kunde komma tillbaka upp i toppen, teamet har haft en ditt men varit konstanta de senaste åren. Det vore fantastiskt om det kunde komma ett toppteam till, säger Mercedes Lewis Hamilton.

Foto: Peter Wixtröm


Annars är den trefaldige mästaren imponerad av Ferrari och av Red Bull, även om det sistnämnda teamet tvingades ta en paus och byta motor under dagen.
–Det blir intressant att följa utvecklingen de kommande dagarna. Det verkar som om Ferrari är snabba och Red Bull ligger strax där bakom.

Vinglig bak

För Marcus Ericsson och Sauber var det återigen en dag längre ner i resultatlistan. Kollegan Pascal Werhlein körde 59 varv under förmiddagen och Ericsson tog över bilen efter lunch och precis innan testdagen var slut blev han stående på banan.
– Vi skulle bara testa exakt hur mycket bränsle som var kvar. Visst kan man kalkylera med någonting, men det är säkrare att veta exakt vad som gäller, säger svensken som kommer att fortsätta att dela dagarna med sin teamkollega.
– Det har varit lite småsaker, men vi har kört många varv och det går åt rätt håll. Pascal och jag har båda ungefär samma känsla när det gäller bilen och jobbar åt samma håll, men vi har inte riktigt fått ordning på balansen i den än. Bakdelen är fortfarande lite vinglig. Det måste vi få ordning på och vi har två dagar med mycket jobb kvar framför oss.
Sedan väntar säsongspremiären i Australien den 26 mars.

ARTIKELN HANDLAR OM