Andersson: Vi har en spännande höst framför oss

Foto: TT
SPORTBLADET

En bra start är viktig.

En dominant omstart är avgörande.

Det har Ferrari lärt sig.

År efter år har tendensen varit den samma. Den förare som har vunnit på de två höghastighetsbanorna i Belgien och i Italien har tagit greppet om VM och kört hem titeln.

Sedan 2013 har det sett likadant ut efter varenda omstart, bortsett från 2014 då Hamilton var på väg att ta kommandot över loppet på Spa-Francorchamps när han blev påkörd av sin kollega Nico Rosberg.

För första gången på flera år är årets mästerskap en uppgörelse mellan två team och två dominanta förare. Ferrari och Sebastian Vettel hade övertaget till dess att han slarvade bort en säker seger på tyska Hockenheimring. Då tog Mercedes och Lewis Hamilton över och till omstarten var både teamen medvetna om vilken fas av säsongen som återstod.

Därför kom de till Belgien med den sista stora uppdateringen av motorn. Den som skulle ge just deras stall greppet på två mycket krävande banor.

Gav Italien enormt självförtroende

Den fajten tycktes Ferrari vinna redan under tidsträningarna, men när Hamilton slog tillbaka under kvalet kom tvivlet. Silverpilen sken och Hamilton log – ända till dess att Vettel tryckte ner gasen på Kemmelrakan, tog över ledningen och säkrade höstens första seger.

– Han blåste om mig på rakan, som om jag inte ens var där, suckade Hamilton efter nederlaget i Belgien.

– Vi hade en rätt bra uppdatering av motorn med oss, men varje gång som vi kommer med en uppdatering så har Ferrari utvecklats ännu mer. De har någonting på sin bil som gör att de är snabbare på rakorna än vad vi är.

Det var en seger som gav Italien ett enormt självförtroende inför nästa möte på Autodromo Nazionale di Monza – Ferraris hemmabana där publiken kan bära fram sina röda bilar.

I år tycks Ferrari ha DET som Mercedes har haft sedan motorreglementet gjordes om 2014 och det italienska teamet har jobbat hårt för att inte ramla i samma grop som för ett år sedan.

Då hade Sebastian Vettel övertaget med 14 poäng inför sommarlovet – men efter loppet i Belgien och det smärtsamma nederlaget mot Hamilton hemma i Italien hade han inget mer att sätta emot. Mercedes bilar var för snabba, deras fart pressade Vettel och Ferrari till så stora misstag att både VM-titlarna färgades i silver för fjärde året i rad.

Kampen mellan giganterna

I år känns det scenariot inte lika troligt. Under hela säsongen har kampen om VM har varit just en kamp mellan två av F1-sportens giganter. Mellan Mercedes och Ferrari. Mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel.

Segern i Belgien GP gjorde att Vettel knaprade in sju poäng på Hamilton och inför säsongens 14:e lopp har han 17 poäng till VM-ledningen. Om sex dagar väntar nästa höghastighetsbana och hans målsättning är att han som mest ska ha tio poäng upp till britten efter den sammandrabbningen. Får han dessutom med sig Kimi Räikkönen upp på plats två kan avståndet vara nere på sju små pinnar när det är sju lopp kvar av F1 2018.

Det, mina vänner, är ungefär det samma som ingenting.

Vi har en spännande höst framför oss.

Marcus Ericsson tog en VM-poäng.

Den behövde han.

Det är lång kö för förarplatserna hos Sauber 2019.

Så avgörs VM i Formel 1 - alla datum och lopp i F1 2018

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51

avAnna Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM