Med Tony har speedway kommit för att stanna

avZendry Svärdkrona

SPORTBLADET

Totalt tog det inte mer än knappt två och en halv minut.

Först 70,1 sekunder som vinnare av tolfte heatet.

Därefter som tvåa i 20:e heatet någon tiondel mer än segrande Leigh Adams 70,5 sekunder.

Tony Rickardsson, världsmästare 2001. Uppdraget utfört!

Fast Tony hade själv redan dagen innan definierat uppdraget på ett annat sätt:

- Den stora vinnaren i år är speedwaysporten.

Speedwayen är tillbaka i Stockholm, den har kommit för att stanna, och för det ska vi tacka Guld-Tony.

Den första speedwaykvällen på Stockholms Stadion sedan den fiaskoartade SM-finalen 2 oktober 1971 - då Kaparnas Göte Nordin och Getingarnas Anders Michanek hamnade exakt lika och vägrade köra skiljeheat - blev en stor succé för alla, utom möjligen för de svartabörsförsäljare jag såg med högar av biljetter utanför arenan.

Inget annat ord än succé täcker den här kvällen

Nästan fullsatt, en svensk världsmästare med släpsko av guld, en annan svensk (Mikael Karlsson) sensationell tvåa i GP-finalen, en provisorisk bana som fick godkänt, hojentusiasten Jerry Williams med nationalsången, många rafflande heat och omkörningar även om det började illavarslande, när fem av de sex första heaten slutade med att innerbanan vann före andrabanan.

Inget annat ord än succé täcker den här kvällen, där kylan hölls borta med långkalsonger och de öronproppar man plockat med sig inte behövde användas.

Speedwayen har alltså kommit tillbaka till Stockholm för att stanna, trots att Getingarna i år kom näst sist i lägsta serien och även om Göteborg smider planer på att åter träda in i branschen.

Två tävlingar körs i Sverige nästa år

Ullevi-chefen Björn-Åke Carlén smög omkring och erkände omedelbart långt gångna förhandlingar med det brittiska sportkonsultföretag som äger rättigheterna till VM-serien.

Mycket vill ha mer, som det heter, och nu talar man om att utöka antalet GP-tävlingar från sex till nio; varav två skulle gå i Sverige.

I går avslöjades att Stockholm får en ny tävling nästa år, 25 maj, vilket då pekar mot en hösttävling i Göteborg.

På Nya Ullevi har det körts nio VM-finaler och kollar man publiksiffrorna - i listan nedan har jag också tagit med världsmästarna de aktuella åren - så inser man lätt, att GP-cirkusens arrangörer gärna vill ha med även Göteborg:

1964 (Barry Briggs) - 23 680.

1966 (Barry Briggs) - 34 053.

1968 (Ivan Mauger) - 38 375.

1971 (Ole Olsen) - 32 215.

1974 (Anders Michanek) - 38 390.

1977 (Ivan Mauger) - 35 650.

1980 (Michael Lee) - 34 066.

1984 (Erik Gundersen) - 29 976.

1991 (Jan O Pedersen) - 25 799.

Senaste gången - "sista gången" påstod man då lite förhastat - var också Tony Rickardsson med, 21 år gammal. Som reserv hade han halkat in i semifinalen i tyska Abendsberg och kvalat in till finalen, och i 21-årspresent av pappa Stig hade han fått en ny snabb motor inhandlad i Tjeckoslovakien.

Tony blev tvåa och minns den silverkvällen med glädje:

- Gärna Ullevi igen för mej. Jag har bara fina minnen därifrån, säger Rickardsson.

Annars var det en märkbart tagen världsmästare som pustade ut efter hyllningarna och som såg fram emot lite champagne på hotellet.

En 18-årig Dan Forsberg från Vargarna var förste svensk i en VM-final (1952 på Wembley), en 24-årig Varg-Olle Nygren var förste svensk att ta VM-medalj (brons 1954 på Wembley), en 23-årig Ove Fundin från Linköpings MS var förste svensk att ta VM-guld (1956 på Wembley).

Tredje svensk att köra hem VM på hemmaplan

1961 i Malmö var en 28-årig Ove Fundin, då i Kaparna, förste svensk att vinna VM på hemmaplan, 1974 i Göteborg var en 31-årig Anders Michanek från Getingarna andre svensk att vinna VM på hemmabana, och på lördagen blev en 31-årig Tony Rickardsson från Masarna den tredje svensken som lyckades med detta.

Egentligen var det bara en sak som retade mej denna redan klassiska kväll: en tjatig speaker som gång på gång talade om för oss "vilken fin speedway vi fick se" och "vilken fantastisk kväll" detta var.

Såna betyg man vill sätta själv, inte få nedtryckta i halsen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport