”Otroligt stort”

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Ikonens son ska bygga sitt eget namn – nu debuterar han i DTM

1 av 2
Stig Blomqvist firar SM-guldet 1994 med sonen Tom vid sin sida.

Pappa Stig är världsmästare i rally och en svensk ikon.

Men Tom Blomqvist valde en annan väg.

– Jag trivs bättre på racerbanan, säger den nyblivne DTM-föraren.

Stig Blomqvist är en av Sveriges största motorsportprofiler, han har vunnit svenska rallyt sju gånger, han har vunnit VM och varit framgångsrik i rallycross.

Men för sonen Tom var rally aldrig ett alternativ. Han valde banracing och är ny fabriksförare för BMW i DTM.

– När jag var yngre var väl F1 målet, men som den serien har utvecklats och med tanke på att jag inte har någon tjock plånbok så har jag letat vidare. Sedan jag började köra formel 3 har DTM varit en dröm för mig, berättar 21-åringen för Sportbladet.

– Nu har jag fått chansen att bli fabriksförare för BMW i världens starkaste mästerskap för standardvagnar. Det är otroligt stort.

”Han är ju en legend”

Tom Blomqvist kör med brittisk licens, han föddes i England, flyttade sedan till Nya Zeeland innan han körde sin första tävlingssäsong i Sverige 2009.

– Då insåg jag hur stor pappa är i Sverige, han är ju en legend. Det var tydligt vilken respekt folk har för honom. Det var häftigt.

– Men för mig är han bara pappa, som jag blir arg på ibland och som blir arg på mig ibland.

Har det varit positivt eller negativt att bära hans namn?

– Möjligen en fördel i media, men folk tror att namnet har gett mig många sponsorer, men det stämmer inte. Sedan har folk förväntningar på mig, så det är väl både bra och dåligt.

Vad har han betytt för din karriär?

– Han har aldrig varit min manager. Han kan ge mig råd och coacha mig. Han vill veta vad som händer, men håller sig i bakgrunden och det är vi nöjda med båda två. Han är en fantastisk pappa.

Ska se och lära

Efter ett år i Sverige flyttade Tom Blomqvist tillbaka till England där han har haft sin bas under åren i F3 och nu ska han tillbringa mycket tid i Tyskland, hos BMW som vann förartiteln och var tvåa i fabriksmästerskapet förra året.

– Jag är rookie och med för att se och lära. Det är många killar som kört det här mästerskapet i tio år och därför ska jag inte ha orealistiska målsättningar.  Jag tror att jag kan konkurrera om poäng, jag ska ge allt och hjälpa BMW att vinna förartiteln.

Tar utmaningen

Mattias Ekström är en av stjärnorna. Han har ofta påtalat att serien är tuff, vad har du att sätta emot?

– Självklart vill de testa nykomlingarna och vill de leka så betalar jag med samma mynt. Jag ska visa vilken fart jag har, men är inte rädd för att trycka till. Jag vet vad som väntas av mig och är stolt över att jag har fått chansen.

Följ Sportbladet Motor på Facebook

Motorlistan vecka 6

1) Mercedes

F1-stallet lyser av själförtroende och deras förare pumpar varv efter varv utan att jaga några tider. De regerande mästarna gjorde en stark start på 2015.

2) PG Andersson

Den tidigare juniorvärldsmästaren i rally byter spår. Han ska köra hela VM-säsongen i rallycross för toppteamet Markund Motorsport.

– Jag kör alltid för att vinna, säger han.

3) Marc Marquez

Honda avslutade motoGP-testerna bäst. Den dubble världsmästaren körde på rekordtiden 1.58,876 i Sepang. Dani Pedrosa körde på 1.59,006, Yamahas Valentino Rossi var en halv sekund efter, Jorge Lorenzo sju tiondelar.

4) Marcus Ericsson

Den blågula bilen lös under F1-testerna i Jerez. Men det resultatet har inget att göra med vilken rangordning bilarna har när säsongen drar i gång i mars. Det är dock positivt att Ericsson har kört mycket, Sauber har kunnat genomföra sitt program och svensken lär komma bättre förberedd till årets säsong än vad han var inför 2014.

5) Mantorp

Göteborgs stadslopp har strukits ur kalendern eftersom det krockar med seglingstävlingen Volvo Ocean Race. I stället testar STCC ett nytt grepp. Det blir en kvällstävling på Mantorp den 25 juni, start klockan 19.00.

6) Pontus Tidemand

Den tidigare juniorvärldsmästaren kör SM-rally i Sandviken i helgen. Totalt 76 ekipage deltar i Vinterpokalen som är starten av årets mästerskap.

7) Patrick Dempsey

Han är känd som skådespelare i Grey’s Anatomy, men är också en hängiven racer-förare och ska köra Le Mans 24-timmars i klassen GTE-Am. Totalt 56 bilar deltar och kampen om kronan (LMP1) står mellan Porsche, Toyota och Nissan.

8) Hayden Passon

Han ersätter Dani Sordo hos Hyundai i Svenska rallyt. Sordo bröt två revben när han ramlade med sin mountainbike.

9) Daniel Henderson

Tillsammans med Niclas Kallin Svensson och Ove Ledström respresenterar han Sverige i lag-VM i isracing som avgörs i början av mars. Sju nationer deltar och Sverige vann brons förra året. I helgen avgörs SM i Uppsala.

10) Richard Göransson

Den fyrfaldige STCC-mästaren stannar hos Team Tidö 2015.

MOTORSTOPP

Caterham och Marussia

Marussia har hittat en investerare och vill starta årets F1-säsong under namnet Manor GP, men med fjolårets bil. Det får de inte. Tre stall har sagt nej. Inte heller Caterham kommer tillbaka, stallet är till salu och konkursförvaltaren har inlett en auktion av allt material, från bilar till skrivbord. Därmed blir det nio stall i årets Formel 1.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

DTM

Motorsport