Ericsson: Ett av de häftigaste racen

Hoppfull inför Monacos GP: ’Ska ha en chans att ta poäng’

SPORTBLADET

Poängen i Spanien var överraskande.

Nu vill Marcus Ericsson attackera igen.

– Det är på banor som Monaco vi ska ha en chans att ta poäng, säger han.

Teamkollegan Pascal Wehrlein tog teamets första poäng när han tog målflagg som sjua i Spaniens GP för två veckor sedan. Marcus Ericsson slutade precis utanför poängplats, vilket var ett stort kliv framåt jämfört med tidigare under säsongen. Då hade flera av konkurrenterna stora uppdateringar med sig, medan Sauber bara hade en ny bakvinge.

– Det känns lovande. Det finns mycket positivt att ta med sig från det loppet, ­säger Ericsson till Sportbladet.

”En stor uppdatering”

Teamets stora uppdatering kommer till helgens lopp i Monaco. Sauber, som kör med en Ferrarimotor från 2016, har valt att lägga in en attack till en bana där motorn inte har någon ­större betydelse.

– Vi kommer med ett nytt golv, nya detaljer på framvingen och på sidepodsen. Det är en stor uppdatering och därför är vi hoppfulla, säger Marcus Ericsson.

– Monaco, Budapest, Singapore och kanske Suzuka är de banor som vi ska ha en chans att ta poäng. Det är ­alla banor där motorn inte är avgörande, vilket ger oss en bra möjlighet.

Under torsdagens träningar låg dock Sauber kvar långt ner i fältet, men förhoppningen är att man kan förbättra bilen under dagens tredje träning för att kunna attackera i kvalet – ­eftersom en bra startposition är avgörande för att lyckas i Monacos GP.

Tävlingen avgörs på gatorna i det lilla fursten­dömet, vägarna är krokiga, slingrar sig upp för berget för att sedan falla brant ner mot Medelhavet. Det är trånga svängar och i stort sett omöjligt att ­köra om. Banan är dessutom bara 3,3 km lång vilket gör att bilarna ligger ­nära varandra, och eftersom föraren måste växla närmare 50 gånger under vart och ett av de 78 varven – och dess­utom bara har ­någon millimeter till muren så är risken för misstag överhängande.

”Omöjligt att köra om”

– Monacos GP är ett av de häftigaste racen i hela ­kalendern och med de nya bilarna kommer det att gå fruktansvärt snabbt och ­vara omöjligt att köra om, säger Marcus Ericsson och fortsätter:

– Det är en bana där man kan köra på gränsen, men inte över den. Därför blir kvalet avgörande.

ARTIKELN HANDLAR OM