Felix Rosenqvist kör i det tysta

Foto: SHIVRAJ GOHIL / SPACESUIT MEDIA
SPORTBLADET

Han kör racerbil i några av världens största städer. Han njuter av farten, ­kampen och atmosfären.
Men det är tyst.
– Det gör ingenting ­eftersom det är sjukt kul, säger Felix Rosenqvist.

Han är en av Sveriges mest erfarna racerförare, han har kört formelbil i Asien, USA och i Europa. Han har kört GT-bilar, DTM och numera fokuserar han på Formula E, mästerskapet för eldrivna formelbilar. Under de två inledande tävlingarna har han tagit en pallplats, en pole ­position, kört det snabbaste varvet och ligger fyra
i mästerskapet. Därför valde han att tacka nej till en ­styrning hos Mercedes i prestigefyllda DTM och satsa på en medalj i Formula E.
– Jag ville inte göra någonting halvdant utan fokusera på detta, sedan får vi se om vi kombinerar det med GT-bilar eller något annat, säger Felix Rosenqvist inför helgens ­deltävling.

Byter bil mitt i loppet

Den avgörs mitt inne i Argentinas huvudstad i Buenos Aires, på en stadsbana som serien gästat två gånger tidigare vilket gör att de erfarna förarna har en fördel. Felix Rosenqvist har aldrig tidigare varit i Sydamerika.
– Rent tekniskt blir det tuffare för mig, men det blir viktigt att kvala mycket tid på banan, säger han.
– Men det är ju inte så att körningen är annorlunda med en el-bil, det handlar om att tekniken skiljer sig mot en vanlig racerbil.
Eftersom batteriet inte räcker ett helt lopp gör man ett bilbyte istället för ett däckbyte, men det dröjer inte längre än 20 sekunder. Batteriet laddas bara upp när ­föraren bromsar och för att energin ska användas ­optimalt måste föraren ­värdera olika strategier innan han attacker på banan.
– Det svåraste är att man måste hålla koll på energin under loppet och vara mer aktiv i bilen. Vi tränar på det i simulatorn, men det är svårt att utföra det när det är bilar runt omkring som gör annat än vad man har tänkt sig och adrenalinet pumpar i kroppen. Det momentet är unikt, säger han.
– Det är en konstig känsla när man bromsar, det är tyst i bilen och en svår balansgång mellan att spara och göra av med energi.

ARTIKELN HANDLAR OM