Ericsson om F1-debuten: ”Visste att det fanns risk”

avAnna Andersson

Publicerad:

Teknikstrul försenade: ”Blev ett viktigt varv”

1 av 4 | Foto: TT

Ett varv – längre blev inte Marcus Ericssons F1-debut.

– Jag visste att det fanns en risk för att det skulle bli så, säger han.

”Varken bu eller bä”Marcus Ericsson hann inte få någon känsla för bilen på sitt enda varv. I dag får han en ny chans.
”Varken bu eller bä”Marcus Ericsson hann inte få någon känsla för bilen på sitt enda varv. I dag får han en ny chans.

Testdagen i spanska Jerez inleddes med att presentationen av Caterhams nya bil sköts upp. Först sex timmar efter uttalad tid kunde stallets gröna bil rulla ut ur garaget.

– Vi låg precis på gränsen, killarna har jobbat dag och natt de senaste veckorna för att hinna bli klara till testet, men under nattskiftet så blev det problem med installationen av motorn och vi hade elektronik­problem, berättar Marcus Ericsson för Sportbladet.

– Vi blev rejält försenade, men även om det inte var den körning som jag hade hoppats på så blev det ett varv och det var väldigt viktigt för teamet.

”Pirrigt och nervöst”

Vilken känsla hade du i bilen?

– Det var pirrigt och nervöst, men det var inte så många av de nya systemen som var ikopplade, nu var det ett varv för att skaffa information till ingenjörerna så de har något att jobba med. Körkänslan var varken bu eller bä.

Vad tänkte du när du fick vänta så länge i garaget?

– Det var pirrigt, men jag fick försöka behålla lugnet och foku- sera stenhårt på det jag skulle göra, detta är något annat än GP2.

Caterhams nya bil skiljer sig rejält från sina konkurrenter eftersom stallet har valt en annan lösning när det gäller nosen, något som diskuterades mycket under den första testdagen.

– Det är väl inte den vackraste bilen i startfältet, men inte den fulaste heller. För mig spelar det ingen roll hur den ser ut, huvudsaken är att den är snabb, säger 23-åringen.

– Det har snackats mycket om just nosen på sociala medier, vissa berömmer den, andra hatar den och några tycker att den är cool som är annorlunda. För mig har utseendet ingen betydelse.

Vill ha 20–30 varv

Testerna i Jerez fortsätter fram till på fredag och i dag är det tänkt att Marcus Ericsson ska sitta i bilen klockan 09.00 när banan öppnar igen.

– Jag hoppas att jag får köra fler varv och att vi slipper strul. Jag ska försöka få en första uppfattning om hur bilen känns på banan, säger han.

– Det vore kul att köra mellan 20 och 30 varv, blir det fler är det riktigt, riktigt bra.

I morgon lämnar han över bilen till reservföraren Robin Frinjs medan stallkamraten Kamui Kobayashi kör den sista dagen.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1