”Galna förhållanden”

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

44 grader när F1-förarna tränade

Foto: AFP
Marcus Ericsson under första träningsåket på Sepang.

En fruktansvärd hetta och en mördande luftfuktighet.

Så inleddes F1-helgen i Malaysia.

– Förhållandena var helt galna, säger Mercedes Nico Rosberg.

Under fredagens två pass var det mellan 29 och 34 grader i luften, mellan 37 och 52 grader på asfalten.

Det gör att förhållandena för F1-förarna i Malaysia var fruktansvärda. Tävlingen är känd för att vara årets tuffaste, det är långa rakor, snabba kurvor, ojämn asfalt och mycket varma väderförhållanden. Temperaturen kan vara upp till 40 grader, luftfuktigheten hög och lägg där till att det plötsligt kan dra in skyfall över banan.

– Förhållandena på banan var helt galna i dag, säger Mercedes Nico Rosberg som var trea på det första passet och etta på det andra.

– Det var väldigt, väldigt varmt och då är det en stor utmaning att få allt att fungera. Bilarna kör på gränsen av vad de klarar av och däckslitaget var värre än vad vi hade förväntat oss i dag. Vi gled lite mer på banan än tidigare, kanske beror det på att vi inte har lika mycket downforce i år.

”Måste ha ett öga på Vettel”

Red Bulls Sebastian Vettel som hade en tung premiärhelg och inte tog en enda poäng var trea på den andra träningen och därmed var de fyra senaste årens dominant närmare toppen än vad han har varit tidigare under säsongen och Nico Rosberg varnar för sin landsman:

– När det gäller longrunsen såg Sebastian riktigt vass ut, de är snabba på att ta sig tillbaka och vi måste ha ett öga på honom.

”Bra första pass för mig”

För Caterham och Marcus Ericsson var det återigen en tung fredag.

– Marcus Ericsson hade problem med motorenheten under hela eftermiddagen, den slogs av flera gånger och han hade ingen chans att få till en vettig varvtid, twittrar stallet och Marcus själv säger i ett pressmeddelande:

– 24 varv på det första passet betyder att vi startade dagen bättre än i Australien. Det var ett bra första pass för mig och vi arbetade igenom programmet och det var väldigt viktigt eftersom vi hade problem med Kamuisbil. Banan var helt okej under inledningen av passet, säger han.

– Det största problemet var problemet med balansen i bilen och efter jag hade en bromsplatta på ett av däcken hade jag problem med understyrning de sista två varven, men det var ändå rätt okej.

”Stort steg framåt”

Sedan kom det andra passet då han hade problem med motorenheten:

– Det måste vi diskutera med Renault i natt. Bilen understyrde också, framförallt i de mellansnabba och de riktigt snabba kurvorna och det måste vi också titta på ikväll när vi har all information, säger han.

– Samtidigt har jag en hel fredag bakom mig nu för första gången och det känns bra, framförallt nu när det är vårt hemmalopp i Malaysia. Jag vet att teamet jobbar så hårt de bara kan för att lösa problemen på Kamuis bil. Med tanke på att vi på min sida av garaget körde 55 varv i dag så har vi tagit ett stort steg framåt jämfört med när vi var i Australien. Det kommer att hjälpa oss både på det tredje träningspasset och i kvalet.

Ericssons kollega hos Caterham, Kamui Kobayashi hade problem med  hybridsystemet under första träningen och när man reparerade det upptäckte man att det läckte olja vilket gjorde att han inte körde andra träningen. Inte heller Lotus Pastor Maldonado körde någonting under den andra träningen.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1