Årets första F1-test för Marcus Ericsson och Alfa Romeo Sauber

SPORTBLADET

Säsongen har startat.

Med årets första F1-test för Marcus Ericsson och Alfa Romeo.

– Det finns verkligen potential i vår nya bil, säger han.

Foto: Sutton Images
Marcus Ericsson - redo för F1-säsong nummer fem

Red Bull och Daniel Ricciardo var snabbast under årets första testdag i Barcelona. Han körde ett varv på 1:20.179 med mediumdäcken och totalt hann han med 105 varv trots att det var svåra förhållanden. Det var kallt under dagen, det var ungefär tio grader i luften och under eftermiddagen regnade det också en del.

– Det var bra när det var torrt under förmiddagen, men under eftermiddagen var det svårt Det är svårt att få något jobb gjort när det är så låga temperaturer, framförallt eftersom det är nyasfalterat. När temperaturerna är något högre är det bra, men när det är kallt finns det inget grepp alls, säger Daniel Ricciardo.

Problem för Alonso

Red Bulls förare var 0,170 sekunder snabbare än Valtteri Bottas som körde för Mercedes under förmiddagen och 0,327 sekunder fre Kimi Räikkönen som körde för Ferrari. Eftersom Mercedes världsmästare Lewis Hamilton körde under eftermiddagen där temperaturerna var lägre och det även regnade endel hade han ingen chans att kunna utmana om några snabba tider.

För McLaren, som bytt motorleverantör från Honda till Renault, var det en dag med blandade känslor. Under förmiddagen förlorade Fernando Alonso ett hjul och blev stående i gruset, vilket gjorde att teamet tappade värdefull tid på banan.

– Det var problem med en hjulmutter. Det kostade oss tid och det var egentligen det enda som var negativt, säger McLarens tävlingschef Eric Boullier.

Alonso körde 51 varv och frågan är om han någonsin kört så många under en testdag under de tre år som teamet körde med en motor från Honda.

Årets första F1-test för Ericsson

För Marcus Ericsson var det en dag på jobbet. Han körde 63 varv och hade den elfte snabbaste tiden av de 13 förare som körde. Han var lite mer än tre sekunder efter Ricciardo som var snabbast.

– Det kändes väldigt spännande att vara tillbaka på banan och köra denna C37:a. Sett över hela dagen kunde vi samla spännande data, säger Marcus Ericsson.

– C37 bygger på ett het nytt koncept, både sett till mekaniken och aerodynamiken. Det har varit väldigt intressant att se hur de förändringar vi har gjort påverkar bilen på banan. Vi körde ett par bra varv, men fick avsluta eftermiddagspasset något tidigare eftersom det var svåra väderförhållanden.

Men trots regnet och kylan var han positiv.

– Det var en bra och produktiv dag. Det finns potential i vår nya bil och vi ska fortsätta att jobba hårt och för att lära oss att förstå hur den fungerar, säger Marcus Ericsson som nu kör sin fjärde säsong för Sauber som i år har inlett ett samarbete med Alfa Romeo.

– Jag ser fram emot att jobba vidare på detta redan på onsdag.

Testerna pågår i fyra dagar, i morgon kör Charles Leclerc för teamet.

Så testar teamen i Barcelona - mer information i F1-bloggen.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
Foto: Steven Tee
Marcus Ericsson i sin nya Alfa Romeo Sauber
ARTIKELN HANDLAR OM