Nya skyddet splittrar F1

Foto: Sauber
Svenske Marcus Ericsson testade förarskyddet under träningen inför ­Brasiliens GP i fjol.
SPORTBLADET

2018 får F1 ett nytt skydd.

Som förarna inte vill ha.

– Jag förstår verkligen inte varför vi ska ha det, säger Max Verstappen.

För att skydda föraren har Jean Todt (president i det internationella bilsport­förbundet) bestämt att F1 ska ha ett nytt skydd. Det kallas för halo, påminner om en flipflop-sko och testades 2016.

Tanken är att det ska skydda föraren från kringflygande föremål – men det blir också en stor förändring för F1. Dels väger stålbågen närmare fem kilo och dels förändrar den bilens optik samt aerodynamik.

– Jag är emot det, Jag tycker inte att det är det som F1 handlar om, säger Haas ­Kevin Magnussen.

– Säkerheten ska inte alltid vara nummer ett, jag tycket att det finns en gräns när det är för säkert för att bli spännande. En anledning till att F1 är populärt är att det är förenat med vissa risker.

”Tar bort passionen”

De flesta F1-förarna testade skyddet 2016, både Max Verstappen och Magnussen anser att det påverkar sikten.

– Jag gillade inte att ha den där grejen framför mig, säger Red Bulls Verstappen.

Magnussen påpekar att skyddet stör förarens sikt.

– Jag tror att det påverkar sikten uppför, som i första svängen i Austin eller i Eau Rouge på Spa. Där kan du få svårt att se toppen av backen.

– Halo tar bort lite av den passionen som F1 handlar om. Bara genom att titta på den ser du att den är ful. F1-bilar är inte fula, de ska inte vara fula. En av anledningarna till att en Ferrari är mer spännande än en Mazda är passionen och när det ser ut som skit så är det också skit.

Foto: Foto: Sauber

Ericsson positiv

Svenske Marcus Ericsson är däremot positiv.

– Jag tycker att det är ­positivt, att man ska prioritera säker­heten, säger han.

Om FIA:s världsråd godkänner förändringen ska halo finnas på alla bilar 2018.