F1-chefen Ross Brawn om framtidens F1

”Bilarna kommer att vara sensationella”

Foto: Yong Teck Lim / TT / NTB Scanpix
Ross Brawn tror på en gnistrande framtid för F1
SPORTBLADET

Ett nytt skydd förändrar F1.

Bilarnas utseende förändras och förarna är inte nöjda.

Inte än – men framtidens F1 kommer att bli fantastiskt.

– Bilarna kommer att vara sensationella, lovar F1:s sportchef Ross Brawn.

Foto: Red Bull
Framtidens F1 sensationellt bra - trots halo

Flera förare har var mycket kritiska till det nya skyddet som fästs över cockpit och ska skydda förarna mot kringflygande föremål.
– Jag tycker att arbetet för säkerheten går för långt, det är redan säkert och F1 har utvecklats väldigt mycket de senaste 30 åren, har Kevin Magnussen sagt.
– Tidigare var det för farligt att köra Formel 1. Nu är det däremot bra som det är det. Vi behöver inte ännu mer och halo ser helt enkelt bedrövligt ut och då är det inte Formel 1 längre.
Skyddet kommer redan till årets säsongsstart, oavsett vad fans och förare tycker, men F1:s sportchef Ross Brawn lovar att sporten går mot en positiv framtid.
– Bilar kommer att vara sensationella, säger den tidigare teamchefen.
– Vi har gjort ett fantastiskt arbete med att integrera Halo.

Ross Brawn om framtidens F1

Han berättar inga detaljer i intervjun med Sky Sport F1, men talar om ”vissa idéer” för bilarna efter 2021.
– Nu ser skyddet ut som om det bara är fäst på bilen, säger Brawn och erkänner att utseendet är viktigt inom F1.
– Det estetiska är viktigt, men racingen är också en nyckel.
Han påpekar, som så många andra, att regeländringen inför 2017 gjorde att racingen blev lidande. Visserligen var bilarna snabbare, bredare och häftigare, men det gjordes 393 omkörningar färre under 2017 jämfört med 2016.
909 omkörningar under säsongen 2016 och bara 516 under 2017.
– Bilarna gav oss exakt det som jag hade förväntat mig. Det var roligare att köra, men racingen blev sämre, kommenterade Lewis Hamilton säsongen hos Auto Motor und Sport.
– Det är svårare att jaga ikapp någon, alla vet om det problemet och nästa steg borde vara att de som är ansvariga pratar med oss först. De har aldrig kört en F1:a och vet inte hur det känns när du kör bakom en annan bil.

Framtidens F1 sensationellt

F1:s direktör Chase Carey har föreslagit att man ska bygga om de banor där det är svårt, eller näst intill omöjligt, att köra om och Ross Brawn är också medveten om problemet. Han kallar fjolårets säsong för ”rätt katastrofal”.
– Du kommer upp till dess att avståndet är en, kanske en och en hals sekund, sedan rasar aerodynamiken. Det tappet måste reduceras, säger han.
– Ett F1-team är bara intresserat av att göra sin bil så snabb som möjligt. Ingen koncentrerar sig på hur bilen förhåller sig när den ligger i närheten av en annan bil.

Men samtidigt kan han inte garantera att det blir fler omkörningar framöver.
– Vi måste välja mellan racing och omkörning. Det finns bra lopp utan några omkörningar, men förarna måste kunna kämpa mot varandra på banan.
Återstår att se om det blir mer kamp 2018 - eller om F1-fansen måste vänta på nästa stora regeländring som kommer år 2021.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1