”Ska speedwayen överleva måste vi ha svenskar med”

Inte mindre än fem svenskar i Masarnas elitserielag

Foto: KRISTER ANDERSSON/BILDBYRÅN
SPORTBLADET

Masarna ställde upp med inte mindre än fem svenska förare i bortamötet med Rospiggarna.

Det blev förlust med 41–49 – men en seger för sporten.

– Ska speedwayen överleva måste vi ha svenskar med, säger lagledaren Stefan ”Tosse” Bäckström.

Enligt reglementet måste elitserielagen innehålla minst två svenskar, men sedan återkomsten till elitserien 2016 har Avesta-klubben haft som mål att köra varje match med det dubbla antalet.

Under tisdagen nöjde sig inte Masarna med det, utan ställde upp med ett lag som omfattade Antonio Lindbäck, Linus Sundström, Kim Nilsson, Joel Andersson och Emil Millberg.

Fem av sju förare var svenskar, alltså. Inte i mannaminne har ett elitserielag haft ett så tydligt blågult inslag.

Pawlicki skadad

Uttagningen förklaras inte enbart med att polske VM-föraren Przemyslaw Pawlicki är märkt av förra veckans krasch på Brovallen eller att klubben har en ansträngd ekonomi.

Stefan ”Tosse” Bäckström och hans lagledarkollega Andreas Sundin är oroliga för svensk speedways framtid och det finns en anledning till det.

Sedan 1988 har antalet 500-förare minskat från 278 till 70, och många av de kvarvarande svenskarna får inte köra i elitserien eftersom många klubbar föredrar att satsa på utländska chaufförer.

– Gör inte svensk speedway något radikalt snart kommer det här kanske inte finnas kvar om åtta-tio år. Då kanske Rospiggarna kör i den ryska ligan, eller varför inte den polska, säger Stefan Bäckström.

Borde inte fler lagledare ta samma ansvar nu när elitserien är stängd?

– Jag vet inte om det är någon annan ledare som bryr sig. Jag ska inte hoppa på ledarkåren och kan förstå andra ledare, men vi går i bräschen. Sedan vi gick upp har Andreas och jag sagt till styrelsen och alla andra att vi ska köra med fyra svenskar. Vi tvingades avvika från det någon gång när (Joonas) Kylmäkorpi var skadad, men annars har vi bombat på. Vi inser själva att det här laget inte vinner SM-guld, men ska svensk speedway överleva måste vi knyta näven. Vi stöttar förarna och vill ge dem chansen. Storstjärnorna seglar i väg med sina löner och då kan egna unga hungriga förare vara ett billigare alternativ. Om det dessutom bara är utlänningar i laget kommer inte ett företag vilja sponsra.

Lindbäck imponerade

Masarna räckte som väntat inte till mot Rospiggarna, låg under med 14 poäng efter tio heat och föll till slut med 41–49. Det är ändå en rejäl uppryckning jämfört med förra veckans möte, som slutade 31–59.

Avesta-laget är avsågat i botten men har inte gett upp hoppet om att nå slutspelet. Antonio Lindbäck körde in tolv poäng och ledledningens förhoppning är att han och Tai Woffinden ska lyfta de övriga förarna.

– Både jag och Andreas är vinnarskallar och är man med i elitserien kör man ända in i kaklet. Det är tufft att vända den här trenden, men vi pushar på killarna. De åkte bra förra året, så det finns i laget, säger Stefan Bäckström.

Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20

GRATIS! Ladda ner Sportbladets app i iPhone & Android.

ARTIKELN HANDLAR OM