Tatiana Calderon: F1 är redo för kvinnliga förare

Foto: Anna Andersson
Tatiana Calderon
SPORTBLADET

BARCELONA. Hon har kämpat i hela sitt liv.
Mot motståndare, fördomar och historien.
Nu har Tatiana Calderon kommit så långt att hon kan känna doften av sin dröm.
– F1 är redo för kvinnliga förare, säger hon.

Vi möts i det tält som fungerar som garaget under tävlingshelgerna. Det står ett tiotal fysiska meter från det stängsel som skiljer F1 från dess supportserier - men känslan är att det skiljer oceaner mellan de två världarna.

– Jag har jobbat så hårt för detta och jag ska fortsätta på samma sätt, säger 24-åriga Tatiana Calderon.
Hon böjer sig vant över sin bil, rör den och kommunicerar med den. Deras relation är viktig och även om en bil kan tyckas vara ett ting är det den som hon ska väcka liv i för att ha en chans att fortsätta mot sin dröm.
Men det räcker inte med bilen, hon behöver också ett team som står bakom henne för att ha en chans att nå sitt mål. Hon vill lyckas med det som ingen kvinna gjort på närmare 30 år och hon vill göra det för att hon är en bra racerförare.
– Mitt mål och min dröm är F1, varje år har jag kommit allt närmare och nu är det riktigt nära, säger colombianskan som är testförare hos F1-teamet Alfa Romeo Sauber.
- Målet är att jag ska testa en F1:a i år och sedan tävla i F1 om två, kanske tre år.

”Inte alla som tror att tjejer kan vara snabba”

I helgen gör hon säsongsdebut i GP3. Hon kör sin andra säsong i serien och vet precis vad som gäller. Hon måste prestera - i bilen, på banan och utanför bilen, i garaget.

Hon måste plocka ut allt ur varje detalj och ligga på gränsen, inte en millimeter över och inte en millimeter under. Hon måste träffa rätt, varje gång hon sitter i bilen.

Hon måste dessutom besegra både motståndare och fördomar.

Foto: Stefan Jerrevång
Tatiana Calderon

– Som tjej får du många förslag när det gäller formelbil, men ofta handlar det om marknadsföring inte om att prestera. Det är väldigt svårt att få möjligheten att jobba med ett team som har de verktyg som krävs för att vinna. Det är inte alla som tror att tjejer kan vara snabba och inom motorsporten behöver du ha rätt förutsättningar för att lyckas. Jag hoppas att fler tjejer väljer att satsa och att vi tillsammans kan förändra historien. F1 är redo för kvinnliga förare, säger hon.
- När du väl kommer in i ett mästerskap under F1 måste du inte bara kämpa på banan, du måste slåss för att få en bra styrning och rätt grejer. Ofta måste du kämpa mot ingenjörerna i ditt team för att de ska lyssna på dig och respektera dina åsikter, mot andra bilar som är bättre och mot förare som inte respekterar dig.

Önskar bilsporten vore jämställd

Själv var hon inte född när Giovanna Amati försökte kvala in till F1 1992. Hon har istället haft sin landsman Juan-Pablo Montoya som största idol och inspiratör. Hon har alltid vetat vad hon velat och bestämt sig för att jobba hårdare än alla andra för att lyckas.
– Jag önskar att jag kunde säga att bilsporten är jämställd, men då skulle jag ljuga. Jag hoppas att det kan bli så en dag. Det är svårt att få folk att respektera dig, för det du säger och för ditt sätt att köra bil.

Kan du ge ett exempel?
- Det finns killar som medvetet har kraschat in i mig, de inte vill ta stryk av en tjej. Ibland måste jag kollidera med någon för att få respekt. Vissa killar räknar med att jag bromsar först, jag måste markera och då smäller det. Det gör de bara en gång, sedan lär de sig att jag inte viker undan. Därför är det lite svårare för mig, utmaningen blir större och jag måste kämpa hårdare. Det är en svår värld att skaffa sig respekt i, det gäller inom teamet också. Jag måste prestera direkt, men när jag har respekten är det inget snack längre.

Kraschar med flit

Hon är den enda kvinnan i någon av F1:s supportklasser, men vill absolut inte se något mästerskap för tjejer.
– Jag har alltid tävlat mot killar och aldrig känt att jag inte skulle kunna vinna. Det kan jag, om jag är tillräckligt bra. Bilracing är en av få sporter där vi kan tävla på lika villkor, säger Tatiana Calderon.
– Studier visar att tjejer är bättre på att hantera G-krafter, att vissa delar av vår hjärna är utvecklad på ett annat sätt och att vi tillexempel är bättre på att planera vår körning.
I år ska hon fokusera på GP3 och däremellan utbildas i simulatorn hos Marcus Ericssons F1-team. Vissa kallar det för ett PR-trick av ett team som inte har nått några större resultat de senaste åren, men Tatiana Calderon håller inte med.
– Jag gillar inte marknadsföring och fotograferingar, men det är del av spelet. Jag älskar att köra racerbil. Jag vill fajtas på banan, är ambitiös och jobbar hårt.
– Jag vill ta på mig hjälmen, köra på gränsen och tänja den. Jag är beredd att göra alla uppoffringar som krävs, jag är målmedveten och övertygad om att jag kan tävla på alla högsta nivå. Racing är mitt liv.

Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20

GRATIS! Ladda ner Sportbladets app i iPhone & Android.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Sauber F1