MÄSTERLIGT

SPORTBLADET

Här är historien om tidernas yngste F1-världsmästare

Foto: Sebastian Vettel tog sin andra raka VM-titel.

Sebastian Vettel kraschade och fronten på bilen gick inte att reparera.

Red Bull tvingades flyga in en ny – med privatjet.

– Jag gjorde fel, jag betalar, sa Sebastian Vettel.

Sådan är världsmästaren i formel 1.

Omvärlden kallar honom arrogant, högfärdig och tråkig. Många anser att det är bilen som gjort Sebastian Vettel till mästare och inte tvärtom.

Men verkligheten är en annan.

Resan började i Kerpen, en liten ort i Tyskland som fram-förallt är känd för en sak – bröderna Schumacher. Det var där som Michaels och Ralfs pappa hade hand om kartbanan och som Gerhard Noack upptäckte den numera sjufaldige världsmästaren. Det var också där som samme Noack upptäckte en åttaårig kille från den lilla staden Heppenheim, inte långt från Hockenheimring i Tyskland. Under ett och ett halvt år betraktade han den lille blonde killen med lockar, sedan pratade han med familjen om framtiden.

”Glad att hon lät mig köra”

För när det handlar om Vettels så handlar det om familjen. Inte om pappa. Inte om mamma och inte om Sebastian. Det handlar om hela familjen, Sebastian, hans far, mor och syskon.

– Det var egentligen min syster Steffi som fick mig att börja med go-kart.

– Egentligen var det så att vi skulle byta plats efter en viss tid så att båda fick köra lika mycket, men på något sätt så var det så att jag inte lämnade över ratten utan högljudda protester och nu i efterhand är jag självklart glad över att hon lät mig köra mer, säger Sebastian Vettel.

Pappa Norbert som är snickare hade en husbil och varje helg var familjen i väg. De körde från tävling till tävling, systern klockade varvtider, pappa mekade och mamma skötte markservicen.

– Det var för oss som för ungefär 1000 andra familjer som håller på med

motorsport, men vi bodde aldrig på hotell. Vi levde i husbilen och pappa pratar fortfarande om den tiden. Han skulle helst köra till varje lopp med husbilen, ibland gör han det också. I år tog det två dagar för honom att ta sig till Monacos GP, men han körde husbilen, säger Sebastian Vettel.

Mångmiljonär

Efter något år började formelsatsningen att kosta pengar, pengar som familjen inte hade och tillsammans med Gerhard Noack så försökte de locka sponsorer. I kölvattnet av Michael Schumacher gick det att skaka fram en del pengar, men inte tillräckligt för en satsning. Gerhard Noack ville ändå uppleva hur ännu en av hans killar fick chansen att testa hur långt han kunde gå och kom att tänka på Red Bull.

– Om jag skulle berätta hur högt hans första kontrakt med Red Bull var skulle folk skratta ut mig. Det handlade om fyra siffror, berättar Noack.

Men det var en start. Då var Sebastian Vettel 12 år och i dag är han 24.

Under halva sitt liv har han varit en av Red Bulls förare och tillsammans med det stallet har han gått från pojke till tonåring, från pubertet till vuxen.

Till dubbel världsmästare.

I dag tjänar han ungefär 150 miljoner kronor om året, 30 av dem fick han för VM-titeln. Han har varit med under hela Red Bulls resa. Han har själv under sina tre säsonger i teamet varit med och utvecklat den bil som nu dominerar.

Säker på prispallen 

I år har han lyckats förbättra alla de punkter som han misslyckades med i fjol, han har missat prispallen i ett av 15 lopp och han har varit snabbast i 12 av 15 kval.

I fredags saknade han en enda poäng för att försvara sin titel. Då tappade han plötsligt koncentrationen. Han gjorde ett litet, litet misstag och kraschade under träningen. Han klarade sig oskadd, men frontvingen var demolerad. Den gick inte att reparera – men den behövdes för att han skulle känna sig säker på den sista poängen. Därför tvingades man flyga in en framvinge från England till Japan med privatjet. Kostnad: 1,2 miljoner kronor.

Den räkningen tog Vettel själv. Det bekräftar hans stallchef Christian Horner, även om Vettel själv bara ler och försöker undvika att kommentera det:

– Jag vill inte framstå som någon riddare eller hjälte. Det är jag inte. Teamet fixade detta tillsammans, säger han.

Killarna i garaget skruvade på framvingen på 26 minuter, normalt tar det en timme. De blev klara 23 sekunder före kvalet, Vettel tackade genom att ta pole position och även om han bara var trea i mål så räckte det.

Nu är han dubbel världsmästare.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1