Ekström missade titeln

SPORTBLADET

– trots depårövare

Mattias Ekström och Audi tog en rövare som lyckades.

Ett depåstopp i stället för två.

Men loppet var i praktiken kört ändå. Den svenske racingföraren kunde inte försvara sin DTM-titel när säsongen avslutades på Hockenheim.

Att göra två depåstopp till ett var ett gråzonsgrepp som tog DTM-folket på tyska Hockenheim på sängen.

Enligt reglerna måste tankning och däckbyten ske två gånger under ett race, vilket borde betyda två depåstopp.

Men Ekström var bara inne i depån en gång.

– När jag hade tankat och bytt däck en gång körde jag fram en meter och så tankade vi och bytte däck en gång till, förklarade Ekström.

– Vi läste reglerna väldigt noga och har enligt vår mening följt dem.

Följden av Audis regeltolkningar blev att Ekström omedelbart diskvalificerades. Men efter diskussion med tävlingsledningen fick Ekström tillbaka sin sjundeplacering i loppet.

Men det hade ingen betydelse i det stora hela.

I sammandraget var Ekström och Audi ändå tvåa medan Paffett och Mercedes var mästare.

Regeltänjandet var ett sista desperat Audiförsök att få ha kvar Mattias Ekström på tronen. Efter en synnerligen olycklig avslutning på sin femte tyska DTM-säsong var chansen minimal.

Den 27-årige Krylbokillen tappade sin totalledning i DTM-serien till engelsmannen Gary Paffett i den nästa sista tävlingen i Istanbul, där han med en tolfteplats gjorde sitt sämsta lopp i DTM någonsin.

Och inför söndagens säsongsepilog kom han bara på 15:e plats i tidskvalet – och hamnade för första gången utanför de tio främsta i ett kval.

Så Ekström stod inför situationen att han inte bara var tvungen att vinna på Hockenheim. Dessutom fick Paffet inte ta poäng.

Paffett gick ut som sexa, körde i mål som trea och slutade på 84 poäng. Ekström stannade på 71.

– Hade vi vunnit på det här så hade det naturligtvis varit bra. Men så blev det inte, sade Ekström.

Loppet i sig blev odramatiskt – även om regn strax före start skapade panik i depåerna. Ekström avancerande till nionde plats redan på första varvet, men sedan hände inte så mycket mer. Paffett bevakade inte bara sin totalledning, utan körde offensivt. Bland annat gick han in i en duell med direktkontakt med Audis dansk Tom Kristensen när bara elva varv återstod.

I mål var han 16 sekunder bakom tysken Bernd Schneider, som tog täten direkt från tredje position och höll den hela tiden, och åtta efter sin landsman Jamie Green. Trippel Mercedes. Tom Kristensen blev bäste Audiförare på fjärde plats.

Om Ekström är kvar i DTM nästa år slipper han kanske Paffett. Den 24-årige britten omges av formel 1-spekulationer.

Ekström har inte heller något kontrakt för nästa år. Men stallchefen, Dr Wolfgang Ullrich, har som princip att aldrig diskutera kontrakt under säsong.

– Om jag kör DTM nästa år, så kommer ingen att vara så förberedd som jag, lovade Mattias Ekström.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport