Schumacher: ”Första kurvan är svårast”

SPORTBLADET

Michael Schumacher
om banan i Monaco

Foto: Michael Schumacher berättar om banan i Monaco.

Mercedesföraren och sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher guidar dig genom Monacos Grand Prix.

Här är hans egna ord om banan.

1 Den första kurvan, Ste Dévote, är svår att bromsa i eftersom den är så ojämn. Motorn rusar och hjulen står stilla och missar man den punkten när man bör bromsa med minsta lilla marginal har man nästan inga möjligheter att reparera det och klarar inte kurvan. Detta är loppets svåraste kurva, man kör på andra eller tredje växeln i 120 km/h.

2,3 När man gasat upp för backen och kört på sexans växel kommer man in i casinokurvan, en kurva som det är omöjligt att se in i. Man måste växla ner till trean eller fyran. Hastigheten är mellan 160 och 180 km/h och man går in i kurvan rätt sent.

4 Mot Mirabeau kör man på den tredje eller fjärde växeln. Här är det svårt eftersom vägbanan lutar lite utåt och dessutom är väldigt ojämn. Det är svårt att hitta rätt placering på bilen. Hastigheten ligger mellan 250 och 260 km/h. En tuff bromssträcka och man måste gå in i kurvan på exakt rätt ställe.

5 Hastigheten är ungefär 100 km/h och man kör på lägsta växlarna in Lowes kurva. Möjlighet att köra om – om den framför kommer in dåligt så måste han utnyttja hela bredden på vägen och det ger en möjlighet att med våld köra om på insidan. Leder ofta till kollision.

6, 7 En dubbel högersväng innan man kör in i tunneln. Väldigt ojämna, framför allt den första, där det är lätt att ta kurvan för snävt.

8 Sedan följer en kort acceleration och bromssträcka i tvåans växel, vilket gör bilen orolig. Sedan accelererar man i tunneln. Den är mycket spektakulär, men för oss förare är ljusförhållandena inte så illa som för kameror och publik. Det beror på att vi har visir så nära ögonen, till skillnad från en vindruta i en vanlig bil. Full gas, mellan 260 och 280 km/h.

9 Denna kurva inleds med banans snabbaste sträcka, det går i 290-300 km/h innan det ska bromsas ner till ettans eller tvåans växel i den nionde kurvan. Där kan man ta kurvan rätt snävt, men man måste passa sig så att bilen inte får sladd.

10 Vänsterkurva i ungefär 180 km/h, fyrans växel. Kurvan går det inte att se in i. Det finns inga referenspunkter. Man kör direkt mot skyddsmuren, svårt.

11 Poolpassagen. En höjdpunkt. Här går det undan, man måste gena en del. Här måste man veta vad man gör. Ibland är det bara att blunda och köra. Det väldigt trångt och det är svårt att se vart man ska gå in i kurvan.

12 Återigen kritiskt. Inbromsningen gör att bilen blir väldigt lätt. Övergångsställena och linjerna i gatan gör vägbanan hal och här har det skett många olyckor. Hastigheten är här 120 km/h.

13 Höger, högerkurva i La Racasse. Ettans växel och 50-60 km/h, innan det blir en kort acceleration till den sista kurvan.

14 Första eller andra växeln. Sedan är det full gas igen, men inte heller helt riskfritt eftersom utgången ur kurvan är ganska smal.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1