”Det är bristande säkerhet det handlar om”

avAdam Borg, Simon Sjöstrand

SPORTBLADET

En funktionär omkom i en olycka på Gelleråsens motorbana i Karlskoga under lördagen.

Nu kritiserar en annan funktionär säkerheten på banan.

– En sån här olycka hade inte inträffat om det hade varit ett ordentligt skydd. Det är bristande säkerhet det handlar om, säger han till Sportbladet.

Lördagens tävlingar på Gelleråsens motorbana slutade i sorg. Runt lunchtid larmades polis och ambulans till motorbanan efter en svår olycka där en funktionär blivit påkörd.

Den påkörda mannen, som var 74 år gammal, fördes med ambulans till sjukhus men avled av skadorna.

Polisen rubricerar ärendet som en arbetsplatsolycka och en förundersökning om arbetsmiljöbrott har inletts.

”Inte samma typ av skydd”

Nu kritiserar en annan funktionär säkerheten på Gelleråsens motorbana.

– Jag har sett i tidningarna att det rubricerats som en arbetsplatsolycka. Jag anser att det är något mer än det. Det är bristande säkerhet det handlar om, säger funktionären, som valt att vara anonym.

Mannen har själv jobbat som funktionär på banan under mer än tio år och menar att dödsolyckan aldrig hade inträffat om det var samma typ av skydd där funktionären stod som där publiken står.

– På vänstersidan om kurvan, där publiken sitter finns ett räcke. Men på högersidan är det inte samma skydd. Ett skydd som de här funktionärerna står bakom ska palla en bil som kommer in i räcket. Men en sån här olycka hade inte inträffat om det hade varit ett ordentligt skydd. Det ska inte få hända.

”Något fel enligt min uppfattning”

Funktionären menar att det finns många sätt på hur säkerheten kan ökas för folk som jobbar på banan.

– Jag har själv stått där funktionären stod åtskilliga gånger. Det ska kunna ta en smäll från en bil som kommer. Är det så att man bedömer att ett räcke inte håller så får man flytta positionen på funktionären. Det finns lösningar hur man kan göra det här. Har man en funktionär bakom ett sånt här skydd så är det något fel enligt min uppfattning.

En av anledningarna till att mannen vill vara anonym är att det finns en rädsla för att inte få några fler funktionärsjobb i framtiden.

Har ni påtalat för banägaren om bristerna?

– Själv har jag inte stött på de som äger banan, men vi har pratat om säkerheten bland funktionärerna. Säkerheten är inte tillräcklig. Speciellt inte i den kurvan det hände, säger han och fortsätter:

– Ställer man krav på tävlingsledningen som kostar massa pengar så finns det risk att man inte får några fler jobb.

1 av 2 | Foto: Johan Valkonen / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

”Vi ser inga sådana brister”

Sportbladet har pratat med Lars Eriksson, pressansvarig för STCC, efter dödsolyckan.

– Det är oerhört tragiskt. Vi är bedrövade alla i motorsportfamiljen. Alla är jätteledsna.

– Men exakt vad som orsakade olyckan vet vi inte, det håller på att utredas.

Har det på något sätt brustit i säkerheten?

– Nej, det kan vi inte se. Det är rubricerat som en arbetsplatsolycka. Vi ser inga sådana brister, det var en olycka. Banan är godkänd för tävlingar, det finns inga anmärkningar på den över huvud taget.

Hur ser du på att kritik riktats mot säkerheten?

– Det får stå för dem som påstår det.

Trots dödsolyckan fortsatte helgens tävlingar bara timmar senare.

– Det är ett gemensamt beslut av funktionärer, förare och banägare. Vi har haft flera möten där alla har fått komma till tals.

”Har blivit omhändertagna”

Är det inte konstigt att fortsätta tävla efter en sådan här händelse?

– Det är ett gemensamt beslut.

Du har ingen egen åsikt om det?

– Nej, det har jag inte.

Vad säger mannens familj?

– Det har jag ingen aning om.

Såg du själv olyckan?

– Nej.

Hur mår föraren?

– Jag har ingen aning. Men alla som har varit inblandade har fått samtalsstöd och har blivit omhändertagna.

Sportbladet har sökt STCC:s vd Daniel Sporre, banägaren Richard Göransson och tävlingsledaren Börje Blomén.

Tipsa | Aftonbladet

Så tipsar du Aftonbladet

Tipsa! är det enklaste och snabbaste sättet att skicka tips, bilder och video till oss.
Du når redaktionen dygnet runt via knappen Tipsa! i Aftonbladet-appen. Du kan också ta kontakt med oss på andra sätt.
Mejl: [email protected]
SMS/MMS: 71000
Tipstelefon: 08-411 11 11
Har du ett känsligt tips: Kontakta oss genom Secure Drop
Tänk på detta vid en nyhetshändelse: Var aldrig i vägen för räddningspersonal eller polis. Utsätt inte dig själv eller andra för risker. Tänk på den personliga integriteten. Var inte för närgången utan håll dig på behörigt avstånd.

Dagens tre rubriker lördag 18 augusti 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

STCC