Racingpanelen: ”Ett tronskifte på gång”

avAnna Andersson

Efter en seger i Belgien kommer Ferrari till Italiens GP som favoriter.

Men är tronskiftet ett faktum?

Vi låter experterna diskutera veckans hetaste frågor i Racingpanelen.

Charles Leclerc vann sitt första lopp, är det ett tronskifte hos Ferrari?

Anna Andersson: Det är ett tronskifte som varit på gång under sommaren. Charles Leclerc har varit bäste Ferrariförare i samtliga kval de senaste sex deltävlingarna, han leder kvalstatistiken med 7–6 och i Tyskland pratas det om att Vettel tappat stinget efter det att han inte vann Kanadas GP, trots att han var först i mål. Oavsett vilket ord man väljer skulle jag säga att Leclerc bevisat att han inte är i F1 för att bära vattenflaskorna åt Vettel utan för att vinna. Det kommer att bli en tajt fajt mellan dem, men Vettel är ingen som ger upp så enkelt. Sedan är naturligtvis frågan hur Ferrari väljer att coacha sina förare framöver...Som jag ser det är Ferrari i alla fall favoriter till segern på Monza, där har teamet inte vunnit sedan 2010. Då hette föraren Fernando Alonso.

Janne Blomqvist: Tronskifte är kanske att ta i men helt klart börjar Charles Leclerc att hitta mer och mer rätt i sitt nya team. Sebastian Vettel är fyrfaldig världsmästare och ingen man avfärdar hur som helst och det kan redan denna helg, här på Monza, vara omvänt förhållande med Vettel som den snabbare av de två. Trenden är dock tydlig att Leclerc kommer att bli en svårt nöt för Sebastian Vettel av knäcka där Charles har slagit sin teamkamrat de sex senaste kvalen och sådan statistik, även om den delvis beror på lite teknikstrul för Vettel, är svårt att snacka bort.

F1 har kommit med sin kalender, det blir ett rekordstort antal, 22 lopp nästa år. Vad tycker du om det?

Anna Andersson: 21 eller 22 lopp gör ingen större skillnad, det viktiga är att sporten inte urvattnas där det är ett team som vinner allt för att de ekonomiska resurserna ser så olika ut. F1 behöver mångfald, flera förare som kan ta en pallplats och flera team som kan vinna. Att utöka antalet helger och ligga kvar på samma tävlingsupplägg tror jag blir svårt. Inte för förarna, men för resterande personal och måste teamen ha två gäng som roterar på racen så ökar kostnaderna igen.

Janne Blomqvist: Det har sedan Liberty tog över varit en uttalad ambition från F1 att utvidga kalendern med fler lopp så det är helt enkelt något alla iblandade får finna sig i. Att köra 22 lopp under en säsong med det utseende helgerna just nu har är tufft, ett extra lopp betyder ännu större kostnader för teamen, mer ansträngd personal där man i många fall nu tvingas snurra runt på personalen för att alla ska orka med. Personligen tycker jag inte att ett extra lopp på kalendern 2020 gör någon större skillnad i det korta perspektivet, jag älskar den här sporten och mycket vill ha mer.

Nästa pallplats för Felix Rosenqvist i Indycar, medan Marcus Ericsson missade loppet. Hur påverkas Marcus och hans framtid av att han var reserv på Spa och missade ett av säsongens två avslutande lopp i Indy?

Anna Andersson: Det var otroligt trist och olyckligt för Marcus att missa ett lopp för att sitta på bänken på det andra. Det är trots allt ett par race i IndyCar och F1 som krockar och den lärdom man kan dra är väl att det inte går att kombinera roller i de olika mästerskapen utan risk för trassel. Ericsson har ett race kvar i IndyCar och sedan får vi se var hans resa bär av härnäst, om han stannar i USA eller hittar en annan lösning för sin fortsatta karriär. Resultaten i IndyCar har väl inte varit riktigt så bra som han hade hoppats. men det är dubbla poäng i det sista racet och det finns möjlighet att avancera i tabellen.

Janne Blomqvist: Det var självklart olyckligt att Marcus missade senaste racet i Indycar för att, som det blev, sitta på bänken i Formel 1. Jag tror dock inte det påverkat Marcus chanser framöver i Indycar och möjligheterna att kunna säkra en bra styrning för 2020. Möjligen kommer väl det team Ericsson eventuellt skriver på för att få in i kontraktet att några inhopp i Formel 1 inte är aktuellt om det krockar med ett race i indycar. Rent sportsligt var det inte heller någon större fara för Ericsson att missa senaste racet, säsongen har resultatmässigt inte riktigt blivit som han tänkt och det fanns inte så mycket att köra för placeringsmässigt.

ARTIKELN HANDLAR OM