”Känns som hela livet har stått på paus”

Felix Rosenqvist inför premiären av Indycar

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Årets bästa nykomling i Indycar 2019. Ändå är Felix Rosenqvist allt annat än nöjd.

– Det krävs vinster för att jag ska tycka att det är bra.

Därför går han in i 2020 med en enda målsättning – att vinna lopp och slåss om en titel i USA.

I fjol slog han till med en tredjeplats i kvalet i sin debut, följde upp med en fjärdeplats i loppet och Indycar fick direkt upp ögonen för den blonde svensken.

Men i år är ingenting som vanligt. För första gången i sin karriär har Felix Rosenqvist inte tävlat på nio månader och när Indycar startar om gör man det med ett nytt koncept, på en ovalbana där förarna når hastigheter över 300 km/timmen.

– Det är extremt många variabler att ta hänsyn till och den som gissat bäst kommer att klara av det bäst också. Jag är oerhört fokuserad och väldigt sugen på att köra igen. Det känns som om hela livet har stått på paus i flera månader och nu får vi äntligen trycka på play, säger han till Sportbladet.

En gissningslek inför premiären

Det blir en rivstart, dels startar säsongen om på en ovalbana och dels blir det ett evenemang som pågår under en dag. Förarna reser till Texas på morgonen och får 24 intensiva timmar innan de återvänder hem efter loppet. På den tiden ska de hinna träna, kvala och tävla, allt under rigorösa säkerhetsföreskrifter och med bibehållen social distansering.

– Ett endagsevent är en fördel för mig, jag är van vid konceptet från Formula E och har lätt att känna in bilen. Känslan kommer att vara viktig, den perfekta inställningen på bilen blir avgörande och med tanke på hur förberedelserna har sett ut blir det en ren gissning, säger han.

Inför årets säsong gjorde Indycar en stor förändring. För att öka förarnas säkerhet har bilen numera ett skydd över cockpit, en aeroscreen. Den tillför ungefär 30 kg vikt jämfört med fjolårets bil och den förändrar balansen i bilen eftersom den extra vikten är placerad förhållandevis högt upp på chassit.

– Det gör att bilen beter sig annorlunda, vi måste snabbt lära oss att förutse hur den nya balansen påverkar däckslitaget, hur bilen beter sig i trafik och om det påverkar bränsleåtgången. Det är extremt många variabler som är annorlunda jämfört med hur vi avslutade säsongen i fjol.

Felix Rosenqvist.
Foto: Jason Behnken / TT
Felix Rosenqvist.

Stor förändring i Indycar 2020

Det var i september och sedan dess har han haft semester, kört en testdag och suttit isolerad på grund av COVID-19. Han har inte kunnat besöka fabriken och försäsongsträningen har bestått av fysträning och onlineracing. Det är en helt ny situation för en förare som tidigare år tävlat i allt från Formel 3 till DTM, Indy Lights, Formula E, GT-bilar och långlopp på tre olika kontinenter – och många av de uppdragen har han haft under samma säsong.

– När det var som värst var det olika tidszoner och många glömda hjälmar på olika flygplatser, säger han och skrattar.

– Det var då och det var en viktig tid i min utveckling. Nu har jag full fokus på en sak och i och med att jag aldrig tidigare har haft ett så långt uppehåll är jag extremt hungrig och det känns bra att få tillbaka gnistan och glöden. Ska jag vara ärlig har det funnits perioder där det har varit skönt att inte ens sitta i en racerbil under en helg. Nu längtar jag efter att få köra, så har det inte alltid varit.

Foto: Mattias Persson
Felix Rosenqvist kör för Chip Ganassi Racing

Målet att vinna Indycar 2020

Han går in i den här säsongen med samma team som i fjol, Chip Ganassi Racing, men vid sidan av kollegan Scott Dixon har även Marcus Ericsson tagit plats i teamet. Det är en förändring gjord för att teamet med tre bilar ska kunna vara ännu bättre förberedda för att återta titeln. En titel som Felix Rosenqvist strävar efter.

– Förra året slutade jag sexa och Scott fyra och med hans mått mätt är det ett ganska dåligt resultat, det var verkligen inget superår för vårt team och nu är vi sugna på att gå tillbaka till vinnande vägen, säger Felix Rosenqvist.

– Det kändes som i slutet av säsongen jag hade så pass bra pace på de vanliga banorna att jag skulle kunna slåss om titeln på roadcourses. Ovalerna var inte lika bra, vilket var ganska väntat. Det är ett gap som måste stängas i år och det är nyckeln till framgång i mästerskapet. Kan jag bli lika bra på ovalerna som jag var på de vanliga banorna har jag chans att vinna mästerskapet 2020, därför ligger fokus på ovalerna. Kan jag vara med och slåss om placeringar i topp fem då är jag rätt.

Foto: BILDBYRÅN
Marcus Ericsson.

Måste förbättra resultatet på ovalerna

Indycar 2020 avgörs på tre olika typer av banor, traditionella racerbanor, stadsbanor och ovalbanor, i årets reviderade kalender avgörs nästan en tredjedel av racen på just ovalbanor. Därför har han arbetat mycket med teamchets förarcoach Dario Franchitti som själv varit framgångsrik i så väl Indycar som i det klassiska loppet Indy 500.

– Det handlar mycket om mentala förberedelser, det är små detaljer som gör skillnaden. På en vanlig racerbana kör man på instinkt och är chef över alla beslut, på ovalerna gick jag in i en roll där jag ville lära mig och där finns inget utrymme för att tveka och ligga över gränsen, då sitter du i muren. Där måste man ha inställningen att man är herre över beslutet och bara veta vad man ska göra, säger Felix Rosenqvist.

Nu står han inför en säsongsstart, på just en av de ovalerna. Dessutom sker den på den oval som anses vara svårast av alla, Texas Motor Speedway.

– Det är otroligt viktigt att jag lämnar säsongsstarten med poäng. Nu är det en oval och det blir pang på, utan några tveksamheter. Jag känner mig trygg i det jobbet jag har gjort under vintern och har en positiv känsla, säger Felix Rosenqvist.

– Men jag är inte nöjd innan jag känner att jag kan vinna och jag tar den segern.

Förutsättningar snack och nyheter inför premiären - i F1-bloggen

Publicerad:

LÄS VIDARE